Saite 23. veebruaril 50-aastaseks. Meenutage oma lauljatee
algust.
Sündinud ja kasvanud olen Tallinnas, aga et ema on pärit
Muhumaalt, siis on seal möödunud osa mu lapsepõlvest,
kõik koolivaheajad. Nii kaugele, kui mäletan, on muusika
mind alati tõmmanud. Meeldivaid meloodiaid
sai lapsena aina jorutatud. Veidi hiljem avastasime, et meil õega
sobisid hääled kenasti kokku. Tõsisem muusikategemine
algas kuuekümnendate aastate lõpul, kui 10. keskkooli
poisid asutasid ansambli Lüürikud. Olin Kivimäe
poiss, nii et see oli kodukandi bänd ja mind kutsuti sinna
solistiks. Mängisime tookord tantsuks ka Kreuksi-nimelises
kultuuripalees Pikas tänavas. Seal oli nädalavahetustel
sageli kaks tantsupidu ühel päeval. Esimene algas kell
neli ja kestis seitsmeni. Siis tund vahet ja kaheksast tuli jälle
ansambli ette astuda. Tantsusaal oli suhteliselt väike, aga
need korrad polnud haruldased, kui koos oli 1700 poissi-tüdrukut.
Noored olid ekstaasis ainult muusikast, mõni üksik
näis olevat võtnud, see oli erand. Koormus
oli suur, aga muusikategemise vaimustus oli veel suurem. Ansambel
Lüürikud püsis koos ligi kolm aastat, siis võeti
pooled poisid sõjaväkke ja bänd läks laiali.
Seejärel õnnestus mul pääseda laulma restorani
Kihnu Jõnn. Vaevalt paar aastat sain seal laulda, siis
tuli Vene kroonu. Pärast sõjaväge tahtsin Filharmoonia
Estraadistuudiosse õppima minna, aga millegipärast
ei võetud. Ega ma seda eriti ei kahetse. Võin nüüd
öelda, et see, kuhu olen jõudnud, on ainult tänu
pidevale enesetäiendamisele. Pole muusikalist eriõpet
ega isegi hääleseadet saanud tundigi ja noodilugemist
õppisin ka ise. Ju ma siis ikka olin nii palju arenenud,
et pärast sõjaväest vabanemist kutsus Avo Tamme
mind restorani Kungla ansamblisse solistiks. Need olid ka ilusad
ajad. Ametlik kuupalk oli 120 rubla, aga headel aegadel sain haltuuraga,
s. t. tellitud lisalugude esitamisega juurde ligi 400 rubla.
Kunglas avastas mind Kustas Kikerpuu. Ta kutsus mitmel korral
televisiooni oma saadetesse esinema. Aga eks TV-st jälle
jäin ansambli Vitamiin poistele meelde. Nad kutsusid mind
oma ansamblisse laulma. Olin Kunglas üle nelja aasta laulnud
ja selle ajaga oli tekkinud soov proovida oma võimeid kontserdilaval.
Algasid ringreisid mööda Eestit. Kui oma kodumaa oli
risti-põiki läbi sõidetud, muutus meie tööpõlluks
terve N. Liit. Alustasime Moskvast suure estraaditeatri lavalt
ja kohe vägagi edukalt. Meie repertuaar oli algusest lõpuni
läänepärane (kui nii võib öelda). Mitte
kunagi ei esitanud me kohalikke tipplugusid ja see meie populaarsust
ei kahandanud, pigem vastupidi. Vitamiini-ajajärk kestis
neli aastat ja neli kuud. Hakkasin veidi paiksema eluviisi järele
igatsust tundma. Olin lühikest aega ansamblis Artell, siis
läksin hotelli Olümpia varieteesse. Seal laulsin seitse
aastat igal õhtul. Ei puhkust, ei vabu päevi. Olümpias
laulmise ajal oli minu põhitöö hoopiski auto
juhtimine. Töötasin tollase Vee- ja Kanalisatsiooni
Tootmisvalitsuse direktori autojuhina. Olümpiast sain ju
üsna armetut palka, pere tahtis toita... Ja siis jõudis
kätte laevadel laulmise aeg, mis on väldanud tänaseni,
ja loodan, et seda tööd jätkub mulle veel edaspidigi.
Olen laulnud tantsuks TallinnaHelsingi ja Tallinna
Stockholmi liinil sõitvatel laevadel. Nädal tööl
ja nädal vaba. See on häälele paras koormus, aga
siiski pole töö seal kerge. Vähemalt kord või
paar aastas olen tõsiselt kaalunud laevadel esinemise lõpetamist.
Kui järjekordsest madalseisust üle olen saanud, siis
on pärast hea meel, et ei teinud saatuslikku otsust. Kusagil
peab ju leiba teenima.
Kes on teie eeskujud muusikas?
Kõigepealt muidugi Tom Jones. Aga ka Nat King Cole. Natiga
olevat mul väga sarnane hääletämbr. Noorena
võtsime mõõtu sellistelt kunagi eksisteerinud
ansamblitelt nagu Greedens Clearwather Revival, Free jt. Eesti
levimuusikas on juhtunud imelik lugu: kuuekümnendate lõpul
ja seitsmekümnendate algul tuli häid nais- ja meeslauljaid
terve plejaad ja siis oleks pikki aastaid nagu mingi riiv ees
olnud. Alles hiljaaegu on tekkinud Koit Toome, Maarja-Liis Ilus
ja teised. Aga see on juba teine ajastu ja teine muusika... Minu
muusikalist maitset on peetud konservatiivseks, seega peaks näiteks
Videviku kontserdil esitatav repertuaar eakamale publikule sobima.
Mida teete, kui ei esine?
Mul on mõnikümmend kilomeetrit Tallinnast talu. Väga
meeldib seal olla kui vähegi võimalik, siis
kogu perega. Tegemist jätkub. Maikuust oktoobri-novembrini
elan seal, mõnikord ka talvel. Lausa naudin seal omaette
olemist, sest lähim talu on poole kilomeetri kaugusel. Talus,
pere keskel kogungi jõudu, taastan võimeid, et
konkurentsis püsida. Elame ju karmil ajal, paljud murduvad...
Käisin hiljaaegu Meremeeste Haiglas rutiinses tervisekontrollis.
Laevade teenindav personal peab seda tegema. Arstid tunnistasid
mu tervise heaks. Selle üle on põhjust rõõmu
tunda.
Rääkige oma perest.
Oli kunagises Filharmoonias ansambel Vana Toomas ja 1976. aasta
veebruaris võeti sinna vastu uusi lauljaid. Konkursi tegi
läbi ka üks noor neiu, kellele mu pilk pidama jäi.
Erika Alajan oli siis tema nimi. Ka mind võeti ansamblisse.
Hakkasin Erikat peaaegu iga päev nägema ja mis seals
enam. Juunis olid pulmad. Naine õppis G. Otsa nimelises
Muusikakoolis kannelt. Meil on kaks täiskasvanud poega
Jakko ja Mikko. Mõlemad jätkavad vanemate sisse tallatud
rajal. Mikko laulab ja mängib väga hästi kitarri.
Ta esineb sageli koos minuga. Ka peatselt toimuval Videviku märtsikontserdil
teeb Mikko kaasa. Arvan, et laulame koos mitu laulu. Muide
mina koostan repertuaari vahetult kontserdi käigus, sõltuvalt
kuulajate häälestatusest.
Jakkol on üks peaosi Draamateatris Georg Malviuse lavastatud
muusikalis Väike õuduste pood. Poiss on
tubli saab raske osaga hästi hakkama. Mõlemad
poisid on oma muusikahariduse põhja saanud G. Otsa nim.
Muusikakoolist. See on suur õnn, et lapsed teevad palju
rohkem rõõmu kui muret.
Küsitles Eero Laidre