Tori ümbrus on imekaunis ka hilissügisel. Heitsime koos Pärnumaa
MEMENTO juhtivtegelaste Jüri Kase ja Juhan Lumistega pilgu sealsetele
huviväärsustele.
Liivakivipaljanditega kõrgete kallaste vahel veeretab veerohke Pärnu
jõgi oma voogusid mere poole. Kaldajärsaku all maapõues
on peidus saladuslik Tori põrgu. Teeviit näitab,
et kuigi kaugel ei ole teinegi ilus koht Tori-Jõesuu, kus
ühinevad Pärnu ja Navesti jõgi.
Tori alevik ei ela praegu oma paremaid aegu. Eesti piiridest kaugemale ulatuva
kuulsusega hobusekasvandus vaevleb majandusraskustes. Kunagise näidismajandi
õigusjärglased ei ole enam eelkäija tasemel. Ometi läheb
siingi elu tasapisi edasi. Töötavad vallavalitsus, vanadekodu
ja teised asutused. Igapäevaaskeldustes ei pannud inimesed nagu tähelegi,
et Tori ümbruskonna maastikupildis puudus viimaseil aastakümneil
kirikutorni siluett.
Milleks kirikut vaja?
Kirik ei ole ainult arhitektuurimälestis ega dominant maastiku taustal,
vaid midagi enamat.
Kõik, mis praegu maailmas toimub, ei sünni põhjuseta.
Kannatused ja katsumused puhastavad inimeste hinge ning vaimu. Elustiil
on tsiviliseeritud maailmas muutunud liiga tarbijalikuks ja lõbujanuliseks.
Vaimseid väärtusi ei hinnata enam kuigi kõrgelt. Paratamatult
viib see ummikseisu eetilised ja moraalsed tõekspidamised. Kiriku
toel võime selle kriisi kiiremini läbi põdeda ning muutuda
taas vaimsemaks, areneda edasi kõlbeliselt.
Kirik kui sõjaohver
Kihelkonnakirikule pandi nurgakivi 1852. aastal, enne seda oli Toris väike
puukirik. Uus kirik ehitati Viljandi ehitusmeistri Heinrich Passlacki projekti
järgi, mida täiendas väliskujunduse osas Liivimaa kubermanguarhitekt
David Olltoff. Kirik pühitseti 10. oktoobril 1854. Ruumipuuduse tõttu
ehitati kirikule aastail 18821884 Riia arhitekti Sieversi projekti
järgi juurde ristlööv. Pärast pühakoja laiendamist
oli seal 700 istekohta. Õhust vaadates on kirikul risti kuju.
Pühakojale kujunes saatuslikuks 1944. aasta september, kui taganeva
Saksa armee sõdurid pühakoja maha põletasid. Ainult Kõigevägevam
teab, mis kõrgema rassi esindajatele seekord pähe
lõi. Pärast sõda püüdis kohalik rahvas kirikut
üles ehitada, kuid 1961. aastal keelas punavõim taastamistöö.
Kiriku varemetesse rajati lasketiir. Kui 70-ndatel aastatel lasketiir maha
jäeti, kasvasid kirikusaali puud.
Taastamise algus
Tori kiriku taastamise kava idanes rahva omaalgatusest. 1989. aasta sügisel
langetati puud Tori kiriku varemetes. Kiriku taastamise ametlikuks alguseks
võib pidada 1990. aasta 7. aprilli, mil Tori Kihelkonna Muinsuskaitse
Seltsi esimehe Jüri Kase eestvedamisel korraldati esimesed suured talgud.
Selts oli eelnevalt heakorrastanud kohaliku kalmistu ja taastanud kommunistide
poolt purustatud Vabadussõjas langenute mälestussamba.
Kogu järgnev oleks olemata, kui taastamistööde eesotsas poleks
järjekindlat muinsuskaitsjat ja sõjaajaloo uurijat Jüri
Kaske. Tema silmaring, mõistus ja erudeeritus on teinud tast tunnustatud
juhi ning lugupeetud inimese mitte ainult Tori vallas, vaid kaugemalgi.
Ta on ka mittetulundusühingu Tori Kiriku Taastajate Ühendus tegevjuht.
Tori kiriku taastamine on selle mehe elutöö.
Oma sõna ütlesid endised sõjamehed
Jumala palge ees on kõik langenud sõjamehed võrdsed.
Sellel ei ole mingit tähtsust, kummal pool rindejoont keegi võitles.
Siit ka Tori kiriku taastamise deviis: Euroopa humanismi nimel
Teise maailmasõja ohvrite mälestuseks. Kunagiste rindemeeste
soov on jätta Tori kiriku näol tulevastele põlvedele üle
aegade ulatuv mälestusmärk. Kirikusse kavatsetakse rajada Teise
maailmasõja ohvrite memoriaal. Ühtlasi kujuneks ühiselt
rajatud kirikust kurjuse ja ülekohtu üle saavutatud võidu
sümbol.
Jüri Kask: Meie kirik peab olema eriskummaline, kus iga koht
ja ese meenutaks sõjamehi. Miks ei võiks siin olla vandeandmise
koht Pärnu Üksik-Jalaväepataljonile, Kaitseliidule ja Paikuse
Politseikoolile? Hiljuti saadud paarsada raamatut paneb aluse sõjandusliku
kallakuga raamatukogule, mis tegutseb juba ülakorruse käärkambris.
Pärnu sõjaväeosa kaplanil on kavatsus tulla Torisse kirikuõpetajaks.
Jumalateenistusel viibides ja kirikus ringi liikudes oli kuulda ka teistsuguseid
arvamusi. Üks vaimulik ütles otse välja, et kiriku ülesanne
on Jumala teenimine, mitte aga sõjajumala kummardamine. Siiski jäi
see hüüdjaks hääleks kõrbes.
Keegi ei kavatse ju kirikut otseselt militariseerida, kirikuelu kulgeb ikka
oma tavalist rada.
Torist on saanud üle-eestiline sõjameeste kokkusaamise koht.
Kirjas on juba neli kokkutulekut. Esimene kokkutulek koos Tori kiriku taastamise
õnnistamise ja Teise maailmasõja ohvrite mälestustahvli
avamisega pidi toimuma 1990. aastal. Selle nurjas aga Riiast kohale saadetud
dessantväeosa soomukite, tankide ja lahingukopteritega. Ju siis relvadeta
hallipäised veteranid kujutasid endast suurt ohtu N. Liidu julgeolekule!
Okupatsioonivõimu teguviis sai nii kodu- kui ka välismaal hukkamõistu
osaliseks ja kujunes nõukogude korra antireklaamiks ning luigelauluks.
Eestile oli see julgustav õppetund. Tori sündmustest sai alguse
vabadusvõitlejate koondumine üle Eesti. Tänaseks ühendab
Eesti Vabadusvõitlejate Liit 4500 endist sõjameest.
Neljas sõjameeste kokkutulek oli tänavu juulis.
Mis tehtud, mis teoksil
Taastamistööde kronoloogia on lühidalt järgmine. 1992.
aastal sai kirik raudbetoonvöö ja katusekandjad. 1993. aastal
paigaldati tornikiiver ja õnnistati uus kirikukell. 1994. aastal
ehitati pühakojale katus ja veskikividest altar. 1995. aastaks oli
kogu hoonekarp suletud. 1996. aastal ehitati käärkamber ja vahelagi,
kirik sai altariristi. 1997. aasta kulus sisetöödele. 1998. aastal
valmis euronõuetele vastav sanitaarsõlm. 1999. aastal sai
kirik suure kella ja altarivõre põlvituspinkidega. Aastal
2000 ja edaspidi jätkuvad siseviimistlustööd.
Jüri Kask juhtis tähelepanu originaalsele, veskikividest altarile,
mis sümboliseerib meie rahva rasket saatust. Oma olemasolu jooksul
on eesti rahvas otsekui veskikivide vahelt läbi käinud. Ülemine
graniitkivi on pärit Lääne-Virumaalt, keskmine Läänemaalt
ja alumine Saaremaalt. Need kolm kivi rõhutavad Tori kiriku seotust
kogu Eestiga. Ristilöödu kuju on teinud skulptor Mati Karmin.
Väikese, 150 kilogrammi kaaluva kella annetas kirikule Uppsala eesti
kogudus Rootsist. Suur, pooletonnine leinakell saadi Kilingi-Nõmme
lagunenud Eesti Apostliku Õigeusu Kirikult. Tori kiriku vahepealse
suurusega originaalkell jõudis segastel aegadel otsaga Lääne-Virumaale,
kust selle leidja või ajutine omanik kella kirikule tagastas.
Regulaarsed jumalateenistused toimuvad kirikus 1994. aastast. Seda siiski
ebanormaalsetes tingimustes. Kirikus on vaja teha torni sisetöid, vuukida
välisseinad, ehitada oreli kooriosa treppidega, viimistleda seinad
ja aknaavad, teha kirikusaali ja torni elektritööd, ehitada ventilatsioon
ning kirikusaali põrand, rajada sõjaohvrite memoriaal.
Üleriigilise tähtsusega objekt
Tori kiriku taastamine ei ole ainult samanimelise valla ja Pärnu
maakonna asi. See on üleriigilise tähtsusega rajatis, ütles
Jüri Kask.
Riigi raha on seni mängus olnud 400 000 krooni. Ülejäänud
summa on tulnud annetuste ja korjanduste kaudu. Otsese tõuke andis
selleks pühakoja ülesehitamise sidumine sõjameeste kokkutulekutega.
Sõjameeste ürituste raames on korraldatud õnnestunud
korjanduskampaaniaid. Abi on tulnud ka välismaalt: Rootsist, Soomest,
Kanadast, Austraaliast, Saksamaalt jm. Jüri Kask: Põhirahastaja
peaks olema siiski Kaitseministeerium.
Oodatud on igasugune abi ja toetus, mis aitaks kiriku taastamist lõpule
viia. Suuremate toetajate nimed jäädvustatakse graniittahvlil
ning neile antakse teeneterist.
Loodame, et järgmiseks sõjameeste kokkutulekuks on Tori kirik
lõplikult valmis.
MAIT MURUMETS