2
Olime viiendas klassis, kui 1. detsembril 1943 toimus Teherani konverents,
kus kohtusid Stalin ja Roosevelt ning kus teist korda müüdi Eestimaa
samamoodi maha. Kui läksin seoses Nikaraaguaga Nõukogude Liidu
välisministeeriumi arhiivi kõige kinnisemasse ossa, sain eriloal
näha seda originaaldokumenti. Eestil oli suur osa selles, et maailma
avalikkusele sai tõesti selgeks, mis on Molotovi-Ribbentropi pakt.
Aga küsige täna, kui palju inimesi teab, milline oli Stalini ja
Roosevelti kahekõne. Peame tegema inimestele selgeks ajaloo mõlema
poole, et asi ei olnud mitte meie valikutes. Kui nüüd meid püüdluste
tõttu Euroopa Liitu ja NATO-sse vaetakse, peame läbi lugema
ühinemispeatükid; meid vaetakse igakülgselt ja vahel öeldakse
nagu piiblifraseoloogiat kasutades: meid leitakse kerge olevat. Kas ajaloolise
õigluse mõttes ei peaks küsima: kas härrased selle
maailma vägevad ei vastuta, et Eestimaa sattus sellisesse olukorda
kas teie ei peaks tundma esimest moraalset ja sellega kaasnevat poliitilist
vastutust selle eest, mis te meiega tegite ja lasksite teha? Kas teie, härrased,
ei peaks nüüd olema esimesed, kes hüvitavad Eestimaale enda
poolt tehtud rasket ajaloolist ja poliitilist saatust? See on lihtsalt retooriline
küsimus.
Ükski rahvas, ükski põlvkond ei tohi unustada. On ju väga
sageli öeldud, et inimene, kes ei mäleta minevikku, elab tulevikuta.
Kuid üks inglise kuulus filosoof ja kirjanik on samuti öelnud
üsna sarkastiliselt: see, et inimesed kunagi ei õpi ajaloo kogemustest,
ongi tähtsaim ajaloo kogemus.
Küsimus, mis ma teeksin nüüd, kui ma oleksin noor. Oleksin
rõõmus, väga õnnelik, ühesõnaga
oleksin tundmisega, et maailm on minu ees lahti! Oleksin enda arvates hetkel
kõige targem ja kõige enesekindlam, nagu ilus purjelaev, mis
on just parajasti vette lastud, ja kui tal siis tuleb esimene õige
tuulehoog, kui paisuvad purjed, kui tääv hakkab laineid lõikama.
Seesama purjelaev, mis kõigi lootustega ilusa pärituulega merele
läheb. Kuid samas teades, et ees on tormid, ees on katsumused
aga ometi peab sellest võitjana välja tulema.
Tundub, et paljudele on praegu esmatähtsad vaid võimalikult
suur rahakott ja kiiresti kätte tulev hea elu...
Elamine nn. tänapäeva edukuse kriteeriumide järgi ja nn.
eneseteostamise mitte just kõige ilusamas plaanis ei maksa ju midagi.
Kuid ometi, ma ei ole selles osas pessimist. Aga see on täpselt nii
nagu lastehaigus leetrid tuleb üle elada. Kuid on äärmiselt
tähtis, kas ta elatakse üle normaalse haiguskuluga või
toob see kaasa selliseid retsidiive, mis jätavad organismile juba niisuguse
märgi, mida hiljem on raske parandada.
Peaksime praegu olema äärmiselt tagasihoidlikud tarbimises
oleme veel nii vaesed, et me ei või uhkustada. Iga sent peaks olema
arvel. Kuid meil on mõttetu priiskamine. See on nagu pidu katku
ajal. Rõhutan, et püsiväärtused peavad saama selliseks
kriteeriumiks, mis on ühiskonnas määrav.
Meri on hiidlasele olnud sõber, ta on andnud tööd ja leiba
ning olnud ka kaitsvaks müüriks. Merd ei saa milleski süüdistada.
Ometi on praamisõit hiidlase rahakotile liigategija, pannud mere
justnagu vaenlase poolele.
Meri ei saa kunagi hiidlasele vaenlaseks kujuneda, sest meri on see emake,
toitja ja katja põllulapi kõrval. Ta on tõesti meie
mõningate valitsejate tahtel ja kesise arusaama tõttu lakanud
olemast meile liitlane. Ma olen seda korduvalt välja ütelnud
nii oma maa kui ka välismaa majandustegelaste ja poliitikutega kohtudes.
Igal endast vähegi lugu pidaval riigil on saartesse eriline suhtumine.
Eestile on meie saarte olemasolu väärtus, mis tuleb panna riiki
teenima. Kuid selle asemel, et seda riiki teenida, püüame võtta,
kust võtta ei tohi.
Olin hiljuti Tuuru keskuses ja nägin nende inimeste väga vaimukat
ja tõsist tegevust, mille käigus töötatakse tegelikult
välja arenguperspektiive. Praam peab olema maantee pikendus.
Peame eriti hoolt kandma selle eest, et inimene Hiiumaale jääks,
et Hiiumaa infrastruktuur muutuks selle saare võimalusi ja vajadusi
arvestades väga tegusaks, kasutoovaks ja efektiivseks. Samas, kui räägime
neid sõnu, mille vastu keegi ei vaidle, siis praktilises tegevuses
loobime kogu aja kaikaid kodaraisse. Tahaksin väga, et need saadikud,
kes on Riigikogus ja valitud saartelt, paneksid selle asja nii kõlama,
et sellest aru saadaks!
Kes on hiidlane?
Teate, hiidlane on tõesti eriline inimtõug. Selleks on teda
vorminud juba ajalooline mälu ja olukord. Poisikesest peast, kui hakkasime
tööd tegema, oli meie esimene unistus minna merele. Isa või
vanaisa tehtud käbalaev saadeti teele koos oma unistustega. Hiidlane
on laia tundeskaalaga inimene. Juba lapsest peale on ümbrus pannud
teda unistama paremast. Hiidlasele on antud igiomane soov unistada, kuid
samas ka seda teoks teha.
Lapsi hoiti, kuid mere eest neid ei hoitud. Juba noorest peast lasti poiss
paadiga merele, kuid enne vanemad mehed õpetasid teda, et sul peavad
olema kõik korras aerud, tullid, sa pead oskama vaadata, milline
on tuul, missugune on laine. See vormis hiidlases tasakaalukuse ja kaalutleva
meele ei tehta lollisti ega uisapäisa, vaid mõeldakse.
See on jällegi ajaloolise mälu poolt meile sisse kodeeritud.
Hiidlane on selline inimene, kes näeb, et kui teine on hädas,
siis aita! See on midagi, mis on meile jällegi sisse kodeeritud. Kui
oli laev merehädas, siis mindi, ükskõik, kui raske oli
torm. Ja kui siis võib-olla noorik hoidis oma kaasat tagasi, et miks
just sina pead minema, võib-olla ma olen lapseootel oli vastus:
Ma pean! Hiidlane on romantiline ja see on nii imeilus meie
karmis reaalsuses ja asjade maailmas. Tuletagem meelde kõike seda,
mismoodi hiiu kõige lihtsam kodu püüti ikka mingil määral
ilusaks teha ja kui ilus ta sisuliselt oma tagasihoidlikkuses oli. Hiiu
mees, kes oli nii sageli kuid ja võib-olla isegi aastaid perest eemal
küllap ta oskas väga ilusasti mõtelda oma naisest,
oma laste emast, aga võib-olla ka mahajäänud pruudist või
kallimast. Ta oskas panna nii ilusaid võrdkujusid ja kui ta tahtis
naisele või noorikule midagi ilusat ütelda, siis ta silitas
ja ütles: Sa oled nii ilus kut üts täispurjes purjulaev!,
sest see oli tema ilu sümbol. Hiidlase selline tundemaailm ja romantiline,
sageli küll sordiini all hoitud kujutlusmaailm on imeilus. Miks muidu
sai sündida siin maal selline kirjamees nagu Ain Kalmus, kes oskas
nii ilusasti neist asjadest kirjutada!? Kuidas muidu sai nii ilusasse helikeelde
valada seda Tobias!? Võiksime tuua ääretult palju näiteid.
Lõin nende asjadega veidikene nagu idealiseeritud pildi ühest
rahvakillust. Ja veel hiidlaste kohta: hiidlased oskavad tarkusest lugu
pidada. Vaadake, me nagu kogume seda rahvatarkust. Mispärast on meil
nii kuulus Lepa Anna, miks meil on Miku Kaarel, miks meil on Pruuli Tiuka
ja nende ütlemisi kasutades anname alati edasi osa sellest iidsest
rahvatarkusest, mida me oleme kogunud.
Hiidlase kõnepruuk on selles osas hoopis erinev. Ta ei ütle,
et mina ütlen nüüd sedasi ja mina arvan ja minu iseenese
tarkusest on see asi nii, nagu meie kaasaja poliitikud seda väga harrastavad.
See, mis mina ütlen, on nüüd alfa ja oomega, see on
nüüd see ainuõige tõde ei, hiidlane
ei ütle kunagi niiviisi. Hiidlane ammutab sellest varamust ja ütleb:
oot, oot, aga Miku Kaarel ütles sedasi või Lepa Anna ütles
sedasi või naabrimees ütles sedasi. Ka meie see nõndanimetatud
hiidlase huumor on ju sootumaks teistsugune. Hiiu huumor seisneb ju selles,
et me naerame kõigepealt iseenda üle iseenda nõrkuste,
möödalaskmiste, puuduste, äparduste, imelike elujuhtumite
üle. Hiidlane on nii tark, et ta teeb seda iseenda üle, kuid
kui see, kellega ta räägib, on vähegi taiplik, siis ta taipab,
et see käib kõvasti ka tema enda ribide vahele. Selles ongi
see häda, et Hiiumaa huumorist tuima mõistusega inimene ei taha
aru saada ja kui lõpuks aru saab, siis läheb tigedaks.
Kui te klassikaaslastega juttu puhusite, kas siis tuli korraks noorusesäde
tagasi või keerles jutt põhiliselt tänase päeva
murede ümber?
Oli äärmiselt tore, olgugi et meid oli kokku saanud vähe,
ainult üheksa. See oli nii ilus, optimistlik, nooruslik kokkusaamine.
Me ei rääkinud peaaegu üldse tänase päeva muredest.
Vaevalt meist ükski neist muredest prii on. Mitte ühtegi sõna
toimetulekust, sest eneseuhkus ei luba sellest rääkida ja see
oli jällegi üks ütlemata värskendav sõõm.
Rääkisime oma õpetajatest, koolipäevadest. Kui oled
seitsmekümnele lähenenud või seitsekümmend täis,
siis tuletad tänutundega meelde oma õpetajaid.
On teil koht, mille juures käimata Hiiumaalt tavaliselt ei lahku?
Kui oleme perega, siis esimene käik on Mänspäe surnuaeda,
siis koduaseme juurde, randa poisikesepõlve iga tuttava kivi juurde,
kus tekib mõte, kui tühi ja lühikene on see sinu olemine.
Need kivid on olnud aastatuhandeid enne sind ja jäävad aastatuhandeid
pärast sind ja sina oma kübekeste muredega oled üks põrm.
Mida sooviksite täna hiidlastele?
Olin 8-aastane, kui isa võttis mind esimest korda merele kaasa mootorpurjekaga
Delfiin ja sõitsime Tallinna. Luidja rannas, kui me tormi tõttu
ootasime laadimist, jäin ma koledal kombel merehaigeks. Ma olin neli
päeva nii merehaige, et ei tõstnud koikust pead. Kui me olime
Hari saare juures ja tuul oli vedus, tuli isa ja pani oma pahkliku meremehekäe
mulle õlale. Ei mingit nunnutamist, vaid ainult sõnad, mis
on elu lõpuni meelde jäänud: mees peab ikka meheks jääma!
Sedasama sooviksin ma ka hiidlastele. Puudutagu see siis Hiiumaa mehi või
tublisid Hiiu naisi inimene peab iseendaks jääma ja mitte
kõike peenrahaks vahetama. See oleks minu ütlemine hiidlane
peab väärt inimeseks jääma!
Küsitlenud TIIT SAMELI