Millised tunded valdavad teid kodusaarele tulles?
Kodupaigas käin lastelastega sageli. Kasutades hiidlase huumorit: kui
Heltermaal jälle jalad kodupinnale saad, siis ütled: oh, kui hea
üle hulga aja kuuleb jälle inimese häält. Tulles
suurelt maalt Hiiumaale, tunned, et oled jõudnud taas koju, oma noorusmaale,
mis oli, on ja jääb. Samas ka nostalgia, sest tänane Hiiumaa
on teistsugune kui lapsepõlve-Hiiumaa.
Hiiumaal tunnen, et olen seal, kus on mu juured, kus on kodu, kus on olnud
vanemad, kust said alguse elutunnetus, maailmavaade ja eetilised tõekspidamised.
See on nagu tagasipöördumine alguse juurde. Selles mõttes
on see tunne iga kord ehedalt uus ja kordumatu. Kui oled olnud pikka aega
vihmametsas või stepis ning seejuures väsinud ja troopika päikesest
väga-väga janune ning kui saad siis karastava sõõmu
head külma allikavett sellega võiks võrrelda igakordset
kojutulekut.
Kas teil on mõni lapsepõlveseik, mis ikka ja jälle meenub?
Oi, palju.
Kaotasin väga varakult terve oma perekonna isa, õe ja
ema ning jäin üksinda. See on sügavalt isiklik ja
intiimne teema ning sellest ei peakski vahest rääkima. Kuid selles
on asi, mis tänapäeval kõlaks vajalikult: lapse südamevalu.
Kui näed, et kaotad inimesed, keda sa elus kõige rohkem armastad,
ning pärastine valu, mure ja üleelamised need on kõik
rasked, mällu sööbivad, aga erilise teravusega jääb
elu lõpuni just lapse südamevalu ja mure.
Võib-olla on sellest õppida meie tänapäeva ühiskonnal.
Meil on tänavalapsi, raske toimetulekuga perekondi, kus laps näeb
ebavõrdsust ja ebaõiglust väga alasti kujul: ühel
on ja teisel ei ole. See mõjutab edaspidi inimest väga. Vaja
on hoolitsust lapse eest, kaasatundmist tema muredele ja valudele. Vaevalt
et mina oleksin jõudnud oma tänaste aastateni, et minu elukäik,
hariduse omandamine ja kõik selle juurde kuuluv oleks olnud võimalik,
kui ümberringi ei oleks olnud väga häid, südamlikke,
kaasatundvaid inimesi, kes lapse murest aitasid üle saada. Tänutunne
ja suur austus nende inimeste vastu, kes raskel hetkel sinu kõrval
olid, kes sõna ja teoga sind aitasid püsti hoida see
on üks kõige ehedam mälestus, mis nüüd vanas
eas on eriti kristalliseerunud. Olles Mänspäe surnuaial, kus on
tagasihoidlik hall kivi, millel kolm nime, küsin väga sageli
mõttes kivi all puhkavatelt inimestelt, kas ma vähegi täitsin
neid lootusi, mis nad mulle panid. Igaveseks jääb neile tasumata
tänuvõlg.
Kuna pidin kaua ja mitte omatahtsi olema kodust eemal, elama hoopis teises
keskkonnas, teises kultuurisituatsioonis, keeles, teises rahva psühholoogilises
laadis ning püüdsin seda omaks võtta ja sellele kaasa elada,
et mind nende poolt omaks võetaks, siis toob see rohkesti eredaid
mäluhetki. Et nostalgiat, ravimatut haigust koduigatsust
leevendada, käisin mõtteis kümneid ja kümneid kordi
läbi lapsepõlve, koolitee, kodu...
Ütlesin Kärdla koolilastele märksõna, mis on jäänud
minu elutunnetuse ja kõlbeliste vaadete kujunemisele üheks nurgakiviks:
varikala.
Mis on varikala? Rannahiidlane taipab hästi: varikala on see, mis võrkudest
paati varises ja mis oli nagu selle saagi ühisosa. Kui me lastena varahommikuti
läksime paadi vastu, siis, matkides vanu mehi, arvestasime: näe,
neli pardalauda kõigest vee pääl täna peaksid
võrgud täis olema. Kui võrgud olid viidud, koguti varisenud
kalad, jagati osadeks ja öeldi: selle viite sellisesse tallu
seal pole sel aastal merel käijat. Need olid talud, kus mehed olid
suurel merel või oli meri toitja võtnud. Öeldi, et näed,
selle viite sinna, sest sellel perel merevärsket pole. Elus ei ole
mul olnud uhkemat tunnet kui kalakandamiga tulles öeldes: näe,
teile merevärsket! Ja tänu, mis öeldi. Mulle on jäänud
varikala märksõnaks.
Kui võtame tänapäeva majandusliku, poliitilise ja eetilise
situatsiooni, siis küll tahaks, et au sisse tuleksid seisukohad: jaga
teisega, mida sulle on antud; ära ole kümne küünega
enda poole; saa aru, et jagatud leivapalukene on kümme korda kallim
kui enda poole krahmatud. Inimväärtus ei seisne kaugeltki selles,
kui palju sul on varandust ja raha, vaid selles, mida sa selle kõrvalt
oma ligimesele oled andnud. Isa oli mul meremees, purjemeister, kaugsõidu
meremees, pootsman kolmemastilisel ookeanipurjekal Taara. Räägitakse,
et kui isa mind esimest korda nägi, olevat ma juba omal jalal talle
väravale vastu läinud. Tema harvadel kodusoleku aegadel, just
poisikesepõlves, sai lapseõhinaga oodatud merejutte.
Kord, palju aega hiljem, ajasin juttu Venetsueela merejõudude ülemjuhataja
admiral Pertorelliga. See oli üks tavaline diplomaatiline vestlus ja
ta ütles, et sõidab kaaskonnaga Hispaaniasse ostma purjelaeva
oma mereväe tulevaste ohvitseride väljaõpetamiseks.
Mis siin pattu varjata hiidlase kerge uhkustamistunne lõi
spontaanselt välja. Küsisin härra admirali käest: missuguse
laeva te ostate? Kolmemastilise parklaeva. Siis tõin lagedale
kõik oma teadmised: küsisin, mitu purje saab laeval olema ja
kuidas on roilraaga ja kliivritega. Lugupeetud admiral kuulas ja kuulas
mind üllatunud ilmel ja pöördus vastuste leidmiseks oma adjutandi
poole. Adjutant kehitas õlgu. Siis kutsuti kohale fregatikapten,
kes läks laeva vastu võtma. Tema muidugi tegi suurepärase
spetsialistina mulle kõik selgeks.
Admiral Pertorelli küsis pärast minult: kõike ma võin
uskuda, aga kuidas üks suursaadik äkki teab selliseid peensusi
juba möödaniku meresõidust, millest isegi minul, admiralil,
aimugi ei ole? Kuidas on see võimalik? Püüdsin teha võrdlemisi
ükskõikse näo ja ütlesin: teate, üks suursaadik
peab kõiki asju teadma. Kui see laev jõudis Lagvairo sadamasse
ja ristiti ümber, olin aukülaliste hulka kutsutud ka mina kui
suursaadik.
Mulle ei ole elus nii ilusat mereteemalist kiidukõnet peetud. Olin
äkki nagu pulmakindral, kes kuulsaks saanud. Mõtlesin ainult
südamevärinaga, et kui mind nüüd sunnitakse ronima besaanmasti
tippu ja roilraal oma oskusi näitama kas ma roilraal ka rehvida
oskan!? Aga õnneks nad seda ei teinud.
Veel killuke mälusalvest. Käisin Nurste baptistikoguduse pühapäevakoolis.
Seal õppides jäi mulle meelde üks kuldsalm Matteuse Evangeeliumist.
Olles Nikaraaguas selle rahuprotsessi juures, kus oli üheks võtmefiguuriks
peapiiskop Odandoi Bravo, palusin tema juurde visiidile, et arutada neid
küsimusi, ütelda välja oma seisukohad rahu saavutamiseks,
mille takistuseks olid kaks suurriiki Ameerika Ühendriigid ja
tolleaegne Nõukogude Liit, millest ühte kahjuks esindasin mina.
Nägin, et meie vestlus kipub minema tavalist diplomaatilist rutiini
mööda, kuid tahtsin saavutada just inimlikku mõistmist.
Ühe situatsiooni juures arvasin ma vajalikuks tsiteerida Piiblit, sedasama
kuldsalmi Matteuse Evangeeliumist. Oleksite pidanud nägema, mis juhtus
peapiiskopiga! Tema puhmas kulm kerkis! Ta oli oodanud kõike muud,
kui et Nõukogude suursaadik tsiteerib Piiblit. Vaatasin, et asi võtab
vedu, ja lisasin veel mõned mõtted Johannese Ilmutusraamatust
asjale juurde. Peapiiskop märkis, et olen need salmid mitte pähe
õppinud, vaid olen oma emakeeles Piiblit tõsiselt lugenud
ning püüan seda võrdlemisi täpselt hispaania keeles
edasi anda. Peapiiskop huvitus, kust minul sellised teadmised. Rääkisin,
et käisin pühapäevakoolis ja olen lugenud Piibli läbi,
sest külarahvas ütles, et see, kes Piibli on kaanest kaaneni läbi
lugenud, see on hirmtark inimene. Igaüks meist tahtis tark olla...
Nii see jutuajamine ja edasised kontaktid peapiiskopiga muutusid hoopis
inimlikumaks Ja kui siis 1988. aasta märtsis sõlmiti rahu...
Kui ma olin kas või milligrammigi sellele rahuprotsessile kaasa aidanud,
siis see oli suur ja elu lõpuni meelde jääv hetk. Kui rahule
oli alla kirjutatud, tuli peapiiskop minu juurde, tegi ristimärgi,
õnnistas ja ütles mõned sõnad, mis on siiamaani
meeles.
Tõite Kärdla keskkooli lõpetajate lõpuaktusel
kõneldes välja paralleele tänaste koolilõpetajate
ja teie põlvkonna, 50 aastat tagasi kooli lõpetanute vahel.
Kui teie käisite koolis, langes sinimustvalge rahvuslipp, ja kui praegused
lõpetajad läksid kooli, tõusis see lipp taas... Tundub,
et täna ei ole mõisted vabadus ja rahvuslikkus
Eestis enam need mis kümme aastat tagasi. Paljud ei teagi, millises
sihis minna. Millises sihis teie praegu sammute ja millises sammuksite,
kui oleksite praegu noor?
Ma olin 1983. aastal Bogota äärelinnas, ühes tagasihoidlikus
majakeses külas Nobeli preemia laureaadil Gabriel Garcia Márquezil.
Ta oli palunud ennast külastada. Mõistke, see oli minule suur
au.
Rääkisime Eestimaast ja sellest, kuidas üks põhjamaalane
elab ja töötab uues situatsioonis, uues ümbruskonnas. Ta
ütles sügavmõtteliselt, et meil on ikka palju ühist.
Inimene ei vali kohta ja aega, kus ta sünnib, ega vanemaid, kellest
ta sünnib. Kuid ta saab looduselt kaasa armastuse selle maa vastu,
selle keele vastu, milles ema talle esimesed sõnad õpetab.
Kuid meil ei ole loomu poolest antud kaasa, et me peaksime igal hetkel
armastama, kuidas seda maad valitsetakse. Sellest ka minu sõnum:
inimesel on lisaks bioloogilisele mälule ka ajalooline mälu ja
see on äärmiselt tähtis. Ajalooline mälu peab kestma
samuti nagu bioloogiline mälu. Ilma selleta ei ole rahvust, ei säili
riik ega ka iseseisvus, mille me nii raske hinnaga taas oleme kätte
saanud.
Mis ühendab meid, kes me lõpetasime kooli 50-ndal aastal, ja
neid, kes lõpetasid aastal 2000? Meid ühendab ajalooline mälu.
Minu põlvkond on selle ajaloolise mälu osas eriti tundlik
olime viimased, kes läksime kooli Eesti Vabariigi ajal ja lõpetasime
esimese klassi 1940. aasta mais, kui juunikuine pööre ei olnud
veel toimunud.
Meie läksime kooli siis, kui vardas oli veel Eesti lipp; kui esimese
klassi lõpetasime, nägime, kuidas Eesti lipp langetati ja see
muutus keelatuks.
Tänane põlvkond oli esimeses klassis 1989. aastal 24. veebruaril,
kui taas tõsteti sinimustvalge lipp Pika Hermanni torni. Poliitikud
ei pööra tähelepanu sellele, et selle lipu tõstsid
masti õpilaste käed.
Me olime siis kooli minemas, kui võeti vastu Molotovi-Ribbentropi
pakt. Eestimaalt ei küsitud siis, kui ta suurriikide sobingute tõttu
maha müüdi.
(Järgneb.)