Praegu on eesti vanim kirjanik Ain Kalmus, kodanikunimega Evald Mänd.
Ta on ilmale tulnud Hiiumaal Emmaste kihelkonnas Tilga külas 8. juunil
1906. Matsi-nimeliste esiisade järgi on tema kodutalu kutsutud Matseks,
kuid rohkem meeldis tulevasele kirjanikule talu ametlik nimi Kalmu, mille
järgi ta endale pseudonüümi võttis. Kirjaniku vanaisa
aitas Emmastes luteri kirikut ehitada, kuid lubas oma talus vennastekogudusel
jutlusi pidada. Kooliteed alustas Evald Mänd Kuriste apostliku õigeusu
kirikukoolis, kuid ta vanemad läksid peatselt üle baptistikogudusse.
Haridusjanune rannapoiss leidis edasiõppimisvõimaluse Keilas
baptistide seminaris ning pärast selle lõpetamist pandi ta religiooniajakirja
Elukevade toimetajaks. Keila õppeasutus suunas silmapaistnud õpilase
1931. a. studeerima USA-sse Andover Newtoni teoloogiainstituuti, mille ta
lõpetas 1935.a. bakalaureusekraadiga. Hiljem saavutas ta seal ka
magistri- ja doktorikraadi (viimase puhul kaitses väitekirja Piibli
mõjud ilukirjandusele).
Lõplikult lahkus Evald Mänd koos perekonnaga Eestist 24. septembril
1944 purjekal Aili Rootsi. Noorel kirjanikul ja baptisti jutlustajal oli
kodumaalt kaasa võtta kümmekond raamatut ning vanemate jutustusi
ohtlikest mereretkedest Läänemerel. Ta debüütraamat,
jutukogu Valgus ja varjud oli Keilas avaldatud juba 1926.a.
Kuid kirjanikukuulsuse tõi talle alles 1944. aasta juunikuus Tallinnas
ilmunud romaan Soolased tuuled. Teose käsikiri oli valmis
juba 1942. aasta kevadel, kuid Saksa okupantide tsensor ei lubanud seda
avaldada. Kärbitud kujul, Kalmuse varjunimega pääses see
siiski ajalehe Eesti Sõna veergudele. Kui aga Soolased tuuled
Riigitrükikojas raamatuks tehti, põles 9. märtsi pommirünnaku
aegu kogu trükk ning eesti pagulased hakkasid koguni arvama, et 1946.
a. Vadstenas ilmunud trükk ongi esimene. Kuid säilinud korrektuurpoognate
järgi laoti Tallinnas tekst siiski uuesti ning enne lahingute jõudmist
Põhja-Eestisse said lugejad näha ka raamatut, mille kaanel lendlesid
kajakad otsima vaba merd. Eestis jõudis ilmuda isegi üks retsensioon
keeleteadlase Paul Ariste sulest (Eesti Sõna 8. IX 1944).
Selles kiideti Hiiumaa olude ja pärimuste täpset ja ilmekat väljendust.
Uus järk Ain Kalmuse loominguteel algas pärast Teist maailmasõda
Ameerikas. Resigneerunult kujutab ta ühe eesti perekonna saatust dramaatilistel
aastatel 19391945 romaanis Öö tuli liiga vara,
mis avaldati Rootsis Vadstena väikelinnas 1945. ja 1946.a. Metsavendade
võitlust Eestis 1941. aasta suvel näitab romaan Kaarnakünka
(ilmus Stockholmis 1946). Romaan Kodusadama tuled (Vadstena,
1947) jutustab, kuidas vaene rannapoiss on saanud Eesti Vabariigis kapteniks
ja laevaomanikuks. Romaan Hingemaa (Vadstena, 1948) annab pildi
USA-s kogutud materjali põhjal esimestest eesti väljarändajatest
XX sajandi esimesel kolmandikul.
Rahvusvahelise tunnustuse leidis Ain Kalmus siiski alles oma piiblimotiiviliste
teostega. Välismaistele lugejatele on neist kõige rohkem meeldinud
romaan Prohvet (eesti keeles 1950 Vadstenas, tõlgitud
inglise, saksa, taani ja hollandi keelde). Peategelaseks on siin autor valinud
Vana Testamendi vähetuntud prohveti Hosea, kes koguduse ülemustega
vaenujalale sattudes kaotab nii perekonna, varanduse kui ka ühiskondliku
positsiooni. Lugu on üpris iseäralik: Jehoova käsku täites
peab Hosea naima templihoora Koomeri, kes ka abielus pole truu ning vastavalt
muistse Iisraeli seadustele visatakse kividega surnuks.
Kaheköiteline romaan Tulised vankrid (Lund, 1953) joonistab
sugestiivse pildi varakristlikust ajajärgust Väike-Aasias ja Kreekas,
autorit on eeskätt huvitanud totaalse riigi ja indiviidi vahekord,
mis oli aktuaalne probleem nii enne kui ka pärast Teist maailmasõda.
Kõrvaltegelase, orjaks müüdud Marja kaudu on Vahemere-äärsesse
teosesse sulatatud motiiv põhjamaisest Eestist.
Eesti lugejaid on rohkem köitnud romaan Juudas (Lund, 1969;
Tallinn, 1988). Peategelane Juudas ootab, et Jeesus Kristus hakkaks Iisraeli
tegelikuks kuningaks, viiks ellu juudamaalaste rahvusliku unistuse vabaneda
suurvõimude ikkest. Kuid Jeesuse riik pole sellest maailmast, vaid
ta ihkab inimest sisemiselt uueks luua. Kaks teovõimast Iisraeli
rahva esindajat Jeesus ja Juudas ei mõista teineteist
ning mõlemad peavad lõpetama ebanormaalse surmaga. Evangeeliumides
jutustatud lugu Juuda reetmisest on küllaltki vastuokslik ning ka Kalmuse
versioon ei anna igakülgselt veenvat seletust, miks Juudas reetis.
Piiblimotiiviliste romaanidega näitas Ain Kalmus oma suurt sisseelamisvõimet
kaugetesse aegadesse ja võõrastesse oludesse. Sellise praktika
järel usaldas ta hakata kujutama muistset Eestit koos selle alistamise
keerdkäikudega. Seda olid juba mitmed kirjanikud (Andres Saal, Mait
Metsanurk, Enn Kippel, Karl August Hindrey) varem teinud. Kuid Kalmus kirjutas
kolm romaani Jumalad lahkuvad Maalt, Toonetuuled
üle Maa ja Koju enne õhtut (triloogia kirjastati
Lundis 19561964 ning on hiljem ka Tallinnas uuesti välja antud).
Kalmus on muistset vabadusvõitlust kujutanud nii ajaliselt kui ka
ruumiliselt laiemalt kui talle eelnenud kirjanikud. Ta alustab XII sajandi
lõpuga ja lõpetab Saaremaa alistamisega. Kui teised kirjanikud
on näidanud peamiselt võitlusi Lõuna-Eestis, siis Kalmuse
triloogia põhiline tegevuskoht on hoopis Lääne-Virumaal
ning tulipunkti on ta asetanud Läti Henriku kroonikast tuntud maavanema
Tabellinuse ja tema perekonna. Kalmust kui teoloogi on eriti huvitanud kristluse
vabatahtliku vastuvõtmise võimalused Läänemere idakalda
hõimude hulgas. Kalmuse üks peategelasi, preester Kallemeel
tahab ristiusu vastuvõtmisega ühendada eesti omavahelgi sõdivaid
hõime ning Rooma paavsti abiga panna piir sakslaste ja taanlaste
vallutussõjale. Seda ideed on varem mõned eesti ja läti
autorid püüdnud arendada liivlaste vanema Kaupo abil, kuid kirjanikud
ei saa ajaloo käiku muuta, vaid ainult seletada. Kalmuse seletused
ja kommentaarid muistsete eestlaste võitlusele on huvitavad ja sisendusjõulised.
Vanas eas on Kalmus kirjutanud neli köidet memuaare. Neist Kadunud
saar meenutab autori noorpõlve Hiiumaal, elujärge laevadel
ja teoloogiaõpinguid Keilas, Ajastute vahetusel kirjeldab
jutlustaja tegevust Eestis ning kodumaa sattumist võõraste
võimu alla. Viimased raamatud Päästa meid ära
kurjast ja Meil pole jäädavat linna jutustavad
kirjaniku elust Ameerikas, kuid esimene neist annab ka pildi elust Saksa
okupantide aegu Eestis.
Pikemat aega on Evald Mänd USA-s tegutsenud Andover Newtoni teoloogiainstituudi
õppejõuna, 1954.a. sai ta pastoriks Massachusettsi osariigis
Amhersti linnas, kuhu tema eestvõttel ehitati uus kirik. 1979.a.
valmis tal seal ka oma elumaja ning kirjutamistingimused paranesid. Seal
peaks Ain Kalmus elama tänapäevalgi, igatahes ei ole ma väliseesti
ajalehtedes näinud tema nekroloogi. Ain Kalmus on globaalse haardega
eesti kirjanik, keda on avaldatud mitmel maal, ta on kirjutanud paar raamatut
ka inglise keeles.
OSKAR KRUUS