Hiljuti leidsin oma postkastist PlussMiinus Elektroonika kireva reklaambroüüri.
Leidsin nii mõndagi ihaldusväärset ning hinnalt võrdlemisi
soodsat. Tasapisi aga hakkas minus pead kergitama imestus, mis kasvas hämmelduseks.
Üllitises reklaamitakse kokku 81 tööstustoodet. Jõudnud
oma uurimisega viimase lehekülje lõpuni, arvasin, et olen eksinud
ja et mu silmad on valesti näinud. Käisin kõik uuesti üle.
Sama lugu. Viimase kui ühe toote hinnanumbrid lõpevad üheksaga.
Föön 99, kassettraadio 499, köögikaal 159,
mikrolaineahi 2999, JVC teler 11 999 jne. jne.
Muidugi pole ma kuu pealt kukkunud, et olla teadmatuses nr. 9 maania päritolust.
See maania on küllap igaühele silma hakanud, kes on lääneriikides
viibinud. Kas peame aga kõike järele ahvima? Kas peetakse meie
inimesi nõnda naiivseteks, et nad nii lapsiku hinnatriki ohvriks
langevad? Kui peetakse, siis on see solvav. Milline sisuline vahe on sellel,
kas televiisor maksab 11 999 või 12 000 krooni? Usun, et meie, kaalutlevad
põhjamaalased, peame sellist naeruväärsust hoopis hullemaks
kui ühe krooni väljaandmist. On jahimehi, kes väidavad, et
vareski oskab kolmeni loendada. Kui keegi kusagil arvab, et eestlane näiteks
arvude 11 999 ja 12 000 vahet märkimisväärselt suureks peab,
siis ta ilmselt eksib.
Nimetatud broüüri uurides olin veel hiljuti paar korda kogetud
laustotruse mõju all ja kogu see kvintessents sundiski sulge haarama.
Selle loo pealkirjas järgneb number üheksale kolm küsimärgiga
sõna. Minu arvamus on, et viimane neist on kõige õigem
ja selle järelt võiks küsimärgi ära võtta.
HARRY ÕNNIS