Nr. 9. Maagiline? Naeruväärne? Idiootlik?

 

Hiljuti leidsin oma postkastist PlussMiinus Elektroonika kireva reklaambrošüüri. Leidsin nii mõndagi ihaldusväärset ning hinnalt võrdlemisi soodsat. Tasapisi aga hakkas minus pead kergitama imestus, mis kasvas hämmelduseks.
Üllitises reklaamitakse kokku 81 tööstustoodet. Jõudnud oma uurimisega viimase lehekülje lõpuni, arvasin, et olen eksinud ja et mu silmad on valesti näinud. Käisin kõik uuesti üle. Sama lugu. Viimase kui ühe toote hinnanumbrid lõpevad üheksaga. Föön — 99, kassettraadio —499, köögikaal —159, mikrolaineahi — 2999, JVC teler — 11 999 jne. jne.
Muidugi pole ma kuu pealt kukkunud, et olla teadmatuses nr. 9 maania päritolust. See maania on küllap igaühele silma hakanud, kes on lääneriikides viibinud. Kas peame aga kõike järele ahvima? Kas peetakse meie inimesi nõnda naiivseteks, et nad nii lapsiku hinnatriki ohvriks langevad? Kui peetakse, siis on see solvav. Milline sisuline vahe on sellel, kas televiisor maksab 11 999 või 12 000 krooni? Usun, et meie, kaalutlevad põhjamaalased, peame sellist naeruväärsust hoopis hullemaks kui ühe krooni väljaandmist. On jahimehi, kes väidavad, et vareski oskab kolmeni loendada. Kui keegi kusagil arvab, et eestlane näiteks arvude 11 999 ja 12 000 vahet märkimisväärselt suureks peab, siis ta ilmselt eksib.
Nimetatud brošüüri uurides olin veel hiljuti paar korda kogetud laustotruse mõju all ja kogu see kvintessents sundiski sulge haarama.
Selle loo pealkirjas järgneb number üheksale kolm küsimärgiga sõna. Minu arvamus on, et viimane neist on kõige õigem ja selle järelt võiks küsimärgi ära võtta.

HARRY ÕNNIS