Kui neljakümnendate aastate algust võib lühidalt iseloomustada
mõne sõnaga EV valitsuse kukutamine ja maa okupeerimine,
suurküüditamine, sõja algus ja Saksa okupatsioon ,
siis seda ajajärku detailsemalt lahti harutades oli seal sündmusi
väga tihedalt, eriti 1941. a. kahel suvekuul, kus 14. juuni suurküüditamisega
alanud ja meeste sundmobilisatsiooniga lõppenud aktsioonid
tegid saartel palju pahandust ja muret. Aga veel massimõrv lossihoovis...
1. juulil kogunes Saaremaal Roomassaare sadamas asuva mälestuskivi
juurde paarkümmend inimest meenutamaks 59 aastat tagasi juhtunut ja
mälestamaks meie hulgast lahkunuid. Mälestati küüditatuid.
Nüüd võidakse küsida, kas pole selle üritusega
paar nädalat hilinetud oli ju suurküüditamine 14.
juunil. Selle kurva päeva jäädvustamiseks on ta nüüd
nimetatud leinapäevaks, mil heisatakse ka leinalipud. Kõik on
õige. Ainult et saarlastel oli kaks küüditamist, mida paljud
mandri-Eestis ei teagi. Kui 14. juuni küüditamisest polnud veel
õieti toibudagi jõutud, algas nädal aega hiljem sõda.
1. juulil tuli uus küüditamine, mis oma ulatuselt ja kodudest
välja kistud inimeste hulgalt eelmise isegi ületas.
Päevakohase kõne pidas Saaremaa Memento eestseisuse liige Lore
Tiik, kes ise 17-aastase neiuna langes küüditajate küüsi.
Lore Tiigi suu läbi said kohaletulnud teada, et 1. juulil 1941. a.
veeti busside ja veoautodega Roomassaare sadamasse ning laaditi Leedu kaubalaevale
Kretinga (praeguseks teadaolevalt) 654 inimest, seega 75 hinge rohkem kui
paar nädalat varem.
Rannavetes (Riia laht ja Väinameri) seilates randutigi lõpuks
Rohuküla sadamas, kust edasisõit läks pealinna. Naised-lapsed
veeti Harku vanglasse, neist juba laevas eraldatud mehed suleti Patareisse.
Pärast esimest ülekuulamist saadeti alaealised poisid emade juurde
Harkusse.
Kolme nädala pikkune ülekuulamine pani meeste süü
paika ja nad saadeti ida poole. Esialgseks sihtjaamaks oli Omsk. Sealsed
laagrid olid aga nii täis, et hilinejad pidid edasi sõitma.
Nii peatutigi kuu aega kestnud sõidu järel Irkutskis, kus toimus
ka tribunali istung. Üks vähestest tagasijõudnuist proviisor
Koost kirjeldas seda nii: korraga kutsuti tribunali ette 25 meest ja 20
minuti pärast loeti otsus ette. Selle nõukogulikult õiglase,
kuid karmi kiirkonveieri tulemus oli: 233-st saarlasest
mõisteti 40 kohe mahalaskmisele, ülejäänutele kingiti
pikk ja piinarikas surm GULAG-is. Ainult 14 (sh. ka Koost) äravaevatud
inimest nägid 15 või enam aastat hiljem jälle kodumaad.
Pisikeste partiidena algas naiste ja laste tagasivedu. Sügiseks olid
kõik naised-lapsed kodus tagasi. Siin avanev vaatepilt olenes paljugi
sellest, millised olid kellegi naabrid kas majapidamine oli saamahimus
laiali tassitud või silm peal hoitud. Neile Harkust naasnud naistele-lastele
sai igipõline vaenlane ja paljukirutud sakslane tookord elupäästjaks.
Tuleb tunnistada, et tänu Saksa vägede edukale pealetungile nurjus
enam kui neljasaja saarlase Siberisse külma-nälga saatmine.
Pikemalt peatus Lore Tiik mälestuste kogumisel. Ta jutustas omaküla
poisist Vello Nõgust, kes aasta tagasi mälestuskivi juures rääkis
oma pere küüditamise lugu. Veel selle aasta jaanuaris oli ta lubanud
oma mälestused paberile panna. Aga saatus teeb oma korrektiive. Isegi
surivoodil meenutas Vello, kuidas ema võttis kaasa piimanõutäie
piima (Vello väikevend Peeter oli alles pooleaastane), millest said
osa paljud lapsed. Veel mäletas ta, et suuremad poisid olid laevatrümmi
(kus hoiti mehi) uksel ühe laua eest ära kangutanud ja tema kui
kõige väiksem oli sealt sisse pugenud ja ühe öö
isa kaisus maganud. Kuritegu avastati ja kurjategija
saadeti ema juurde. Ta ei näinud isa enam kunagi.
Kokkutulek äratas nii kurbi kui ka rõõmsaid mõtteid.
Rõõmustas see, et mälestuskogunemisele tulid ka inimesed,
kes tookord ei pidanud ise vintsutusi üle elama. Tulid lihtsalt austama
ja mälestama kuriteo ohvreid. Rõõmsaks üllatuseks
oli väliseestlaste osalemine. Nende sealolek paistis eredamalt välja
seetõttu, et musta tausta oli loonud kohalike võimumeeste
puudumine. Niisugustel puhkudel tekib igal vähegi mõtleval inimesel
küsimus: miks? kuidas nii? Viisakate inimestena ei hakanud kalifornialased
küsimusi esitama. Küllap nad tunnetasid kohalike ebamugavust.
Igal aastal on nendel kurbadel päevadel olnud memoriaalide juures rahvakogunemised.
Tore on, et suvistel kogunemistel osaleb ka siin suvepuhkust veetvaid väliseestlasi.
Nii on see olnud juba mitu aastat.
Nende kurbade sündmuste jäädvustamiseks ja mälestamiseks
seisab Kuressaare Kudjape kalmistul memoriaal, kus laevanina kujutavale
betoonalusele on püstitatud üheksa raudteerelssidest kokku keevitatud
risti. Lähtesadamais Roomassaares ja Jaagarahul on graniitsed
mälestuskivid kurbade kuupäevade ja mõnesõnalise
selgitava tekstiga (Siit algas tee kaugele maale).
Nii kaua, kui seisavad need bolevike kuritegude meenutamiseks püstitatud
tummad tunnistajad ja leinajad nende jalamile lilli asetavad, võime
julgelt väita, et kuritegu ja ohvreid pole unustatud. Me võime
kuriteo andestada, aga unustada ei tohi mitte kunagi. Mälestades pole
võimalik unustada.
Võib-olla tuleb kunagi ka niisugune aeg, kus meie kurba ja rasket
minevikku ning peksupoisirolli tähistavad mälestusmärgid
kantakse turismikaartidele ja -marsruutidele. Väärt
giidi abil nendega tutvunud turist saab rohkem teada kui kooliõpikust.
UDO SUURTEE