Enne suvepuhkusele minekut said Mart Laar ja tema valitsuse ministrid
oma tahtmise Riigikogu otsusega kasvas nende palk tunduvalt. Rahva
reaktsi-oon on olnud õigustatult hukkamõistev. Seetõttu
on valitsuse õuelaulikuks hakanud osa pressist teinud kõik
endast sõltuva, et kujutada seda moonu-tatult. Vastupidiselt nende
kinnitustele polnud selli-seks suureks palgatõusuks ei vajadust ega
olnud see Riigikogu üksmeelne otsus. Asja eetilist külge ei taha
aga see osa pressist mainidagi.
Mis siis ikkagi toimus?
Palgatõstmiseelnõu teke
Ametlikult esitas palga tõusu eelnõu mitte valitsus, vaid
Riigikogu rahanduskomisjon. Tõepoolest, aprilli algul tutvustas Kalle
Jürgenson Riigikogu rahanduskomisjoni istungil komisjoni liikmetele
vastava eelnõu projekti. Projekt oli allkirjata. Küsimusele
autori kohta vastas Jürgenson: Grupp seltsimehi. Oli selge,
et kõigile seaduseelnõu vormistamise keerulistele bürokraatianõuetele
nii hästi vastava projekti sai esitada vaid valitsus. Projekt ei läinud
esimesel korral komisjonis läbi opositsioon oli kategooriliselt
vastu ja muist koalitsioonisaadikuid kõhklesid.
Möödus mõni päev ja järjekordsel rahanduskomisjoni
koosolekul oli valitsuse palkade tõstmise eelnõu projekt uuesti
laual, seekord muudetud kujul. Palgatõusu saajate nimekirjast olid
kadunud õiguskantsler, riigikontrolör ja kohtunikud, alles olid
jäänud valitsuse liikmed ja (kas maskeeringuks?) ka president.
Nüüd oli valitsuskoalitsioon komisjonis raudselt üksmeelne
eelnõu projekt suruti läbi ja saadeti esimesele lugemisele.
Oli hästi näha, et rahanduskomisjoni kuuluvad valitsuskoalitsiooni
erakondade saadikud täitsid oma bosside korraldust kes innukalt,
kes piinlikkust tundes.
Opositsiooni suhtumine
Opositsioon ei toetanud eelnõu. Palka makstakse tehtud töö
eest. Praeguse valitsuse töö tulemust iseloomustavad suur tööpuudus
(suurim pärast 1929.1932. a. suurt depressiooni) ja passiivsus
nii tööpuuduse kui ka kuritegevuse vastu võitlemisel. Eelmiselt
valitsuselt päranduseks saadud 3 000 000 000 krooni
Telekomi müügi raha on sirgeks löödud. Pensionid
ei ole tõusnud juba 2 aastat (ja kui midagi olulist ei muutu, et
tõuse niipea; on liikunud isegi nende vähendamise projekte).
Kuritegevus kasvab, selle vastu võitlemiseks... koondati oluliselt
politseinikke. Majanduskriisist pidime analüütikute üksmeelsel
hinnangul väljuma mullu septembris, väljusime alles tänavu
märtsis-aprillis. Ilmselt ei ole võimalik kohe kuidagi väita,
et valitsuse töö tulemused on nii head, et õigustaksid
palga kahekordseks tõstmist. Ja kui rääkida tulemuspalgast,
siis võiks küsida, miks peaks riik maksma ülikõrget
palka suvelaagrite ja näituste avamise, sõjamängude mängimise,
töö ajal ujumas käimise jne. eest. Aga just selline enda
näitamine tundub olevat mitme valitsusliikme põhitegevus.
Asjal on ka eetiline külg. Olukorras, kus 40% Eesti elanikkonnast elab
allpool vaesuspiiri, kus enam kui poolte töötajate palk on alla
2500 krooni, kus pensionid on külmutatud, pole eetiline tõsta
oma palka 2 korda. Ilmselt kehtib valitsuse reklaamitav kokkuhoiupoliitika
rahva, mitte aga ministrite suhtes.
Eeltoodust lähtudes ei pidanud opositsioon võimalikuks toetada
valitsuse liikmete palgatõusu eelnõu. Opositsiooni taktika
oli kahesugune. Kõigepealt tehti kõik, et eelnõu üldse
läbi kukutada. Kui aga korduvad katsed eelnõu menetlusest välja
arvata ei andnud tulemusi, siis prooviti vähemalt palgatõusu
kärpida. Viimane osalt ka õnnestus ministrite palgatõus
vähenes esialgselt kavandatuga võrreldes 50%.
Eeltoodu ei tähenda, et opositsioon oleks seda kärbitud varianti
heaks kiitnud. Eelnõu sai 51 häält ainult koalitsioonierakondade
saadikutelt, opositsioonisaadikud aga hääletasid vastu.
Ajakirjandus tõukas tagant
Enamus Eesti ajakirjandusest (ka raadiost ja televisioonist) käitus
selles protsessis valitsuse õuelaulikuna. Mõni aeg enne seda,
kui Riigikogu rahanduskomisjoni ilmus Laari valitsuse ministrite palgatõusu
eelnõu, algas pressis nagu nõiakepikese viipel sõnavõttude
sadu, mis rääkisid, kui hästi töötab valitsus ja
kui suur on ministrite vastutus. Milles see suur vastutus seisneb, lehtedest
ei selgunud. Riigikogu ees ministrite palgatõusu eelnõu kaitsnud
isamaaliitlane Kadri Jäätmaa väitis, et valitsuse suur vastutus
seisneb ohus, et halbu ministreid ei valita enam tagasi. Samal ajal algas
ka psühholoogiline surve Riigikogu liikmetele nende palk olevat
liiga suur. Arvestus oli lihtne kuidas küll liiga suure palgaga
inimene saaks keelduda vaese ministri palga tõstmisest! Ajakirjanduse
erapoolikust iseloomustab ka valitsuse eelnõu kritiseerivate opositsiooni
artiklite mitteavaldamine. Küll aga ilmus mitu kirjutist, kus rõhutati,
et Laari palk on tema Euroopa kolleegide omast väiksem. Loomulikult
unustati ära, et Eesti keskmine palk, rääkimata
minimaalpalgast ja keskmisest pensionist, on veel palju rohkem madalam kui
Euroopa riikides.
Mis saab edasi?
Lugupeetavad lugejad! Ärge enam helistage Riigikogu liikmetele, et
oma nördimust avaldada. Opositsioon hääletas ju üksmeelselt
vastu, ja koalitsioon, kus kord on kõvem kui omal ajal komparteis,
täitis käsku ja hääletas poolt. Kui soovite oma nördimust
avaldada, helistage koalitsioonierakondade bossidele, kes andsid koalitsiooni
liikmetele korralduse seda eelnõu toetada. Kuid ega see ka praegu
midagi ei muuda. Küsimus on eelkõige selles, mis saab edasi.
Ministrite palga suur tõus tekitas olukorra, kus häälekalt
nõuavad palka juurde kohtunikud, ministeeriumide tippametnikud jpt.
Kurat on pudelist väljas ja 20. juunil vastu võetud 2000. a.
eelarve muutmisega polnudki valitsusel enam muud, kui tõsta raha
ümber maakondade päästeteenistustelt, sõjaväekoolidelt
ja kaitseotstarbeliselt varustuselt, toiduainete julgeolekuvaru soetamiselt,
kulutustelt ministeeriumide aparaadi palgafondi. Sellest maksumaksja
raha säästlikust kasutamisest bürokraatide palkadeks
kuuleme edaspidi kindlasti aina rohkem. Seda enam, et valitsus on nüüd
huvitatud keskmise palga tõusust: mida suurem see on, seda suurem
on ka nende endi palk. Ja keskmist on kindlasti kergem tõsta ametnike
palgale mõne tuhande lisamisega kui madalapalgalistele mõnekümne
lisakrooniga.
Aga pensionid? Kui valitsus on raha ära kulutanud oma tippbürokraatide
palkade tõusuks, siis on pensione makse suurendamata raske tõsta.
Ja pealegi pole valitsusel selleks otsest materiaalset huvi keskmine
palk ja seega nende endi palgad ju ei sõltu keskmisest pensionist.
OLEV RAJU