ASTREA SIBUL
Koolis Allika tänavas
Onu oli sellest ootamatust vahelesegamisest nii rabatud,
et suutis vaid mõmiseda: Ma, ma, üks kiri. Ema aga
käratas talle: Jätke mu laps rahule! haaras
mul käest kinni ja nii lahkusimegi sündmuspaigalt.
Kas see mees pärast oma lolli sissekukkumist seda meelitavat pakkumist
veel kellelegi kordas, ei ole teada. Sain kodus ema käest riielda,
et olin seal vaikselt kui tapatall seisnud, kuid mina olin nähtud etendusega
nii rahul, et kuulasin vaikides ema etteheiteid mulle meeldis ema
kärkimist kuulata siis, kui mina parajasti ohver polnud. Lõunalauas
lugu isale jutustades rääkis ema, et ta oli seda meest tükk
aega silmas pidanud. Mees seisnud vastasoleval kõnniteel, hoolega
takseerides koju minevaid koolilapsi.
1935. aasta sügisel alustasin õpinguid IV klassis. Enam ei soovinud
ma koolist päevagi puududa. Ei või öelda, et kooliskäimine
mulle senigi eriti vastumeelne oleks olnud. Ilmselt ei pakkunud mulle õppimine
II ja III klassis lihtsalt vajalikku pinget. Klassis õppis väga
edukate õpilaste kõrval ka neid, kelle tõttu ei võinud
õppimise tempot eriti tõsta, nii oli mul klassis sageli lihtsalt
igav. Jälgimiseks, missuguste võtetega nõrgemate õpilastega
töötatakse, puudus mul tookord veel huvi. Huvi õppimise
vastu tõusis IV klassis uute ainete ilmumisega tunniplaani. Hakkasime
õppima ajalugu (Eesti ajalugu), maadeteadust (Eesti geograafia) ja
looduslugu. Need uued ained pakkusid palju huvi, kannatamatusega ootasin
neid tunde. Kui ema mind protesteerimisele vaatamata siiski nädala
keskel koju jättis, kujutlesin endamisi elavalt koolipäeva algust
klassis, kui koolitädi ilmub klassi suure plekist kannuga, milles on
must tint. Kuidas ta liigub pingiridade vahel, kontrollides, kas lauaplaadi
augus olevas tindipotis on küllaldaselt tinti, seda vajaduse korral
juurde valades. Koolis olles oskasin juba tähelepanelikumalt jälgida
ja isegi mõttes arvustada õpetajate töömeetodeid.
Looduslootunnis küsitles õpetaja Savi kord ühte vähem
edukat tütarlast. Juttu oli, niipalju kui mäletan, õie
ehitusest, tolmukatest, emakast jne. Kui õpetaja oma esimesele küsimusele
vastust ei saanud, seletas ta talle asja, kuid ei saanud ka pärast
täiendavaid selgitusi vastust. Olles veel kord asja seletanud ja saades
oma järjekordsele küsimusele vastuseks vaikuse, hüüdis
õpetaja kannatust kaotades õpilasele kaunis ärritunud
häälega: Kui sa aru ei saa, siis õpi vähemalt
pähegi. Mõtlesin endamisi, et mis kasu on päheõppimisest,
kui aru ei saada.
* * *
Endiselt tundsin hirmu käsitöötundide ees. Sellel õppeaastal
omandasime kudumisvõtteid. Esimeseks tööks oli ette nähtud
pajalapi kudumine. Kuigi olin vajalikud võtted läbi häda
selgeks saanud, oli mul alati surmahirm, et mõni silm kogemata maha
jookseb. Niisugusel juhul tekib töösse paratamatult auk, millest
siis õpetaja Auzin oma luise sõrme läbi torkab ja hauataguse
häälega küsib: Mis see siin on? Ka teisel poolaastal
õpitud heegeldamisvõtete omandamine ei läinud sugugi
kergemini.
Mida edasi kevade poole, seda enam tõusid töötempo ja ärevus
klassis. Põhjus selleks oli olemas: eelseisvad sisseastumiseksamid
progümnaasiumi astuda soovijaile. Et seni olid XIV algkooli õpilased
kõigil sisseastumiseksameil edukalt esinenud, tahtis kooli õpetajaskond
muidugi marki hoida ja tegi selleks pingutusi. Juba varakult
tehti õpilaste hulgas küsitlus, et teada saada edasi õppida
soovijad. Nii mõnelegi neist soovitati sellest mõttest loobuda,
arvata võib, et sooviga vähendada läbikukkujate arvu. Pr.
Käärik aga rääkis meile, et ei piisavat ainult sissesaamisest,
progümnaasiumi kahes esimeses klassis tuleb ka edukalt õppida.
Kellel on tunnistusel ebarahuldavad hinded, neid klassikursust kordama ei
jäeta, vaid saadetakse algkooli tagasi. Veel paarkümmend aastat
hiljem nägin tihti unes, kuidas mind algkooli tagasi saadetakse.
Sisseastumiseksamid olid ette nähtud emakeeles ja matemaatikas. Emakeeletundides
eriti närvilist õhkkonda ei olnud, seda enam oli seda tunda
matemaatikatundides. Tihtigi jäid meil ära joonistus- ja käsitöötunnid,
nende asemel marssis klassi pr. Käärik ja järjekordne matemaatikatund
algas. Ka tehti edasi õppida soovijatele pärast tunde lisatunde
matemaatikas. Nõuti, et peaksime une pealt teadma ruudu, ristküliku,
kolmnurga pindalade valemeid, oskama tehteid täisarvude ja kümnendmurdudega,
ülesandeid protsentidega. Ema püüdis mind nendest lisatundidest
säästa nii palju kui võimalik.
Vanemad olid otsustanud saata mind Tallinna Kommertsgümnaasiumi ruumes
tegutseva progümnaasiumi sisseastumiseksameile, seda vaatamata minu
tagasihoidlikule õppeedukusele. Sisseastumiseksamil emakeelest pidime
kirjutama kirjandi mingist loetud teosest. Valisin selleks Looduse Kuldraamatute
sarjas ilmunud Pukini Kapteni tütre, mida olin äsja
lugenud. Matemaatikaeksamil tuli lahendada rida ülesandeid. Eksam õnnestus
ja 1936. aasta sügisel hakksin õppima Tallinna IV progümnaasiumis
I klassis ühena selle klassi viiekümne kahest õpilasest.
Sellega minu kontaktid XIV algkooliga ei katkenud, sest samal sügisel
alustas selles koolis õpinguid minu õde Helle. Tema klassijuhatajaks
sai õpetaja Sillar (teatritegelase Ivika Sillari ema), kes õpetas
meile emakeelt. Matemaatikat õpetas selles klassis õpetaja
Auzin. Minu õde lõpetas täieliku algkooli kursuse, sest
1940. aastal taastas uus võim jällegi ühtluskooli, kusjuures
terve haridussüsteem taheti ühtlustada Nõukogude omaga.
Neil oli sel ajal 4-klassiline algkool. Seitsme klassi lõpetamine
andis mittetäieliku keskkooli lõputunnistuse. Veel kolm aastat
õppimist ja täielik keskharidus oligi käes. Kümneklassilise
keskkoolini siiski ei jõutud, aga 1941. aasta kevadel lõpetasid
XI ja XII klass koos gümnaasiumi. 1940. aasta sügisel hakati kõikides
koolides õpetama vene keelt, XIV algkoolis hakkas seda ainet õpetama
Ida Ollik.
Saksa okupatsiooni ajal kujunesid kooliaastad äärmiselt lühikeseks,
seda eriti gümnaasiumis, kus alustati õppetegevust alles 1942.
aasta 2. jaanuaril. 25. märtsil 1943 tabas Allika tänavat Punaarmee
lennuväe pommirünnak, puithoonetega asustatud tänavale visati
mitu süütepommi, mille tõttu hävis seal palju hooneid.
Koolimaja Allika tänava nurgal jäi õnneks püsima ja
teenis kooliõpilasi 1966. aasta kevadeni.
1964.1966.a. õppis selles koolis, tollal juba XIV 8-klassilises
koolis minu õetütar Tiina. Kooli kauaaegne juhataja M. Must
suri 1943. aasta kevadel. Tema matusetalitus toimus kooli suures saalis.
Armas koolihoone jäi ajale jalgu ja lammutati. Endiste õpilaste
mälestustes püsib ta aga endiselt.
Minu isa Aleksander Sibul raamatukogutegelasena
Tänapäeval ei ütle Aleksander Sibula nimi midagi, kui
kitsas erialainimeste ring välja arvata. Aga poolsada aastat tagasi
ja vahest veel hiljemgi oli see nimi üsnagi tuntud. Minu isa Aleksander
August Sibul sündis Tartumaal Vara vallas Singli talus pere viienda
lapsena 1884. aasta 4. novembril. Tema vanemad olid Peep Sibul (18461922)
ja Miina Sibul (18511919). Koht asub Tartumaa idaosas, kaugel ei ole
Peipsi järv. Tegemist oli võrdlemisi valgustatud maanurgaga,
kus oli raamatukogu, tegeldi innukalt näite- ja pillimängu ning
koorilauluga. Veel vanaduspäevilgi tuletas isa meelde, kuidas ta vend
Jaan põllul kündes näitemänguosa pähe õppis.
Sealt kandist on võrsunud rohkesti tuntud inimesi. Isa lellepojast
Karl Sibulast sai Eesti Vabariigi algusaastatel Tallinna Keskhaigla peaarst.
Poeg Ilost sai tuntud teadlane, kes töötas Tartu Ülikoolis
spordimeditsiini kateedris ja hiljem Tallinnas Teaduste Akadeemias mikrobioloogia
osakonnas.
Pere noorimat otsustati linnas edasi koolitada, seda enam, et ka noorel
Aleksandril oli tahtmine rohkem haridust saada. Nii viiski tee Tartusse,
ja kuhu mujale kui Hugo Treffneri eragümnaasiumi, sest kroonukooli
astumiseks oli noormees paraku juba liiga vana. Treffneri koolis õppides
(19011907) tutvus isa mitmega, kes pärastises iseseisvas Eestis
etendasid küllalt tähtsat osa. Olgu neist nimetatud Anton Hansen
Tammsaare ja kirjandusteadlane, tõlkija, kriitik ja kirjanik Bernhard
Linde. Elu H. Treffneri eragümnaasiumis on väga tõetruult
ja värvikalt kirjeldanud Anton Hansen Tammsaare oma Tõe
ja õiguse II köites.
1910. aastal juhtus isa lugema Postimehest kuulutust, et Viljandi Teataja
toimetus vajab kaastöölist. Saanud Viljandist julgustava vastuse,
sõitis ta sinna. Noormees võeti proovile ja sinna ta jäigi.
Temaga oldi rahul, ta oli oma töös erakordselt püüdlik.
Samal ajal töötas toimetuses ka Jaan Vahtra, kes oma raamatus
Minu noorusmaalt kirjeldab elu tolleaegses Viljandi Teatajas.
Isa võttis Viljandis elades agaralt osa sealsest seltsielust, esinedes
kõnedega. Ka lõpetas ta Viljandis raamatupidamiskursused.
1916. aastal siirdus ta puhkuse ajal Moskvasse, kus täiendas ennast
vabaharidustöös, eriti aga raamatukogunduse alal anjavski-nimelises
rahvaülikoolis. 1916. aastal lahkus isa kodumaalt, sõitis Helsingisse,
kus sai töökoha Vene telegraafivalitsuses.