Eesti teatri biograafiline leksikon (ETBL)
Koostajad ja toimetajad: Kalju Haan (peatoimetaja, sõnateater ja
teatriteadus), Vilma Paalma (muusikateater), Heino Aassalu (balletiteater).
Projektijuht Mall Põldmäe. Toimetaja-retsensent
Reet Neimar. Peabibliograaf Tiina Ritson.
ETBL-i trükis ilmumiseni kulus tegijail tõepoolest ligi 10
aastat, sest seda oli võimalik teha vaid igapäevase leivateenimise
kõrvalt, teha missioonitundega, töövaeva kompenseerimine
oli hoopis teisejärguline asi. Teatritegelaste elulooline andmebaas
on suures osas loomata (eriti vanema põlvkonna oma), sõda
on hävitanud mitmed arhiivid (eriti Narva ja erastuudiote omad)...
Püüeldi siiski parimat. Nii sai selle esindusliku väljaande
kaante vahele ligi 2700 eesti teatritegija elu- ja loomelugu koos sisuliste
ja faktitihedate bibliograafiatega. Enne Koidulat saksa teatriski töötanud
näitlejad ja lavastajad kuni tänaste kõige nooremate tegijateni,
kes nii Eestis kui ka välis-eesti teatris on kutsetööd teinud
17891. I 1998 vähemasti 3 aastat.
Põhivalikusse kuulusid mõistagi kõik näitlejad,
lavastajad, lauljad (ka kooriartistid), tantsijad, teatriorkestrandid, lavastuskunstnikud,
teatripedagoogid, -teadlased ja kriitikud, siinmaal tegutsenud ja Eestimaa
teatrielu ilmestanud vene, saksa, soome, juudi jt. teatriinimeste elu ja
loomingu faktistik. Üsna täiuslikult on esindatud ka ammu oma
tegevuse lõpetanud Narva, Võru, Kuressaare, Valga, Tallinna
Töölisteatri jt. inimesed ka siis, kui nad pidevalt poolkutselised
olid. Andmestikku otsiti tõepoolest Kasahstanist Kanadani, Austraaliast
Lõuna-Aafrikani. Sai selgeks, et kodumaalt põgenes 1944. a.
ligi 170 silmapaistvat teatritegelast, rohkem kui 100 represseeriti...
Paarikümne kohta ei õnnestunud teada saada ei surmaaega ega
-kohta. Suure sõja ajal kadus Eesti teatrist ligi kolm teatritäit
lavainimesi... Me tahtsime neist siiski jälje jätta, nad Eesti
teatri välimäärajas fikseerida. Tegijad-toimetajad on eriti
tänulikud oma 71 kaasautorile, kelle tõttu meie töö
üldse sai toimuda ja lõpule jõudis. Siinjuures täname
eriti Mardi Valgemäed ja kadunud Kadi Taniloo-Tekkelit USA-st, Jaan
Mürki Austraaliast, ka erilise vastutulelikkuse ja professionaalsusega
silma paistnud perekonnaarhiivide töötajaid Reet Gutdorfi ja Svetlana
Tootsi Siseministeeriumi rahvastikutoimingute osakonnast, imetlesime väikese
Valga arhivisti Maie Heibergi täpsust ja hoolt, kes Säde näitlejate
kohta suutis anda/leida andmestikku nende surmadaatumiteni USA-s ja
Austraalias. Hulk olulisi andmeid saime Narvastki. Ent nende kõrval
oli ka arhiive, kus teatise väljastamisel nõuti küsijalt
summat, mis ületas tema autorihonorari enam kui 10 korda. Just sedaviisi
sai valmis näiteks Jossif Zmigrodski artikkel makstes 250 krooni teatise
eest. Autorile jäi au- ja missioonitunne. See ju enam! Näitleja
ja lavastaja, kunstniku ja laulja tõeline ja tegelik elulugu on tema
rollid, lavastused, partiid. Nende esitus on meie leksikonis teistest ulatuslikum,
nagu seda on ka nende kohta avaldatud bibliograafilised loetelud. Näiliselt
empiirilised loetelud võimaldavad teha siiski üldistusi nii
üksiksaatuste kui ka eesti teatri muutumise kohta. Pole parata, et
eesti teatritegijate elu ja saatus on olnud kirju, muutlik, heitlik. Andekus
ja andetus, juhuslikkus ja seaduspära, mineviku- ja olevikusuurus,
seegi on siit välja loetav, ilma et oleks tingimata otsesõnu
midagi teoreetiliselt sedastada või iseloomustada tulnud. Pealegi
asuks nii teatrimõtte muutumine kui ka aeg nn. paikaviivaid hinnanguid
korrigeerima, seda isegi terminoloogiliselt. Igas meie faktiesituses on
kontseptsiooni, igas valikus pidasime silmas teatriaja üldsuundumist,
selle taset, isiku võrdlemist nii teiste põhitegijatega kui
ka ajastu konteksti. Viimast kindlasti ka teatriteadlaste ja -kriitikute
elulugudes. Meile endilegi oli üllatav, et Eestis on olnud nii arvukalt
teatridünastiaid, veelgi enam kultuuridünastiaid ja teatritegelaste
omavahelisi abielusid. Kõnekas on ehk seegi fakt, et mõneteistkümnel
jäi ka eluloojang määramata (jäi kadunuks), sest ei
vanglatoimikute ega KGB arhiivide formuleeringu erisurma mõiste
pole ühelegi loogikale alluv ega vihja ei surma kohale ega daatumile.
ETBL võlgneb erilise tänu loomelugude osas aga Teatri- ja Muusikamuuseumile,
mille lavateoste, lavastuste, eriti aga kavalehtede arhiivi põhjal
valminud näitlejate rollikartoteegid kiirendasid autorite ja toimetajate
tööd. Et teater Eestis on välja kasvanud meie laulu- ja
mänguseltsidest ja muuseum on läbi aja viitesüsteemiti kahe
põhiosakonna arhiivid üldkartoteekides kokku viinud, oli sedaviisi
töö ühe arhiivi läbitöötamiseta lühem
ja ka sisukust tagav.
Tänaseks on ETBL-i tiraaist müümata vaid 300400
eksemplari. Tuleb hakata mõtlema täiendusköiteile ja erianrite
leksikonidele. Eeskätt vääriks eesti muusika võrdväärset
teatriga, sama ulatuslikku Eesti muusika biograafilist leksikoni.
KALJU HAAN