Koidula Iher
Mis on meie elu sisu? See ei ole raha. See ei ole töö. See
on oma käte ja oma peaga elu paremaks muutes õnnelik olla.
Palju mõtteid on tekkinud mu vanas peas ja need ei anna rahu, pean
nad paberile panema. Selleks sunnivad ka ligemale 50-aastased unistused
Eesti Vabariigist. Nüüd on see välja kuulutatud n.-ö.
teistkordselt. Olin 1918. aastal alles paariaastane ja sellest ajast õeti
ei teagi. Aga järgnevatest aastatest on mõndagi mällu sööbinud
ja seda ei saa kuidagi unustada.
Olin vahest seitsmene, kui koolis tuli lastepidu kaks vanemat venda
käisid koolis. Isa hakkas linna minema ja ema sõnas: too tütarlapsele
ühed sandaletid, saab ka lastepeole viia. Ja isa vastas, kui oma rahataskus
soris: ei ole võimalik, sandaletid maksavad 90 senti, mul on kotis
ainult 60 senti. See arutelu, mille kuulaja olin, ei unune küll mitte
kunagi.
Ja veel kuis mäletan! Kui olin viieaastane, jäeti mind üksi
koju hoidma pooleaastast vennakest. Ja meeles on ema sõnad: ole hea
laps, lase ka sead värava taha sööma. Muidugi tuli ka neid
valvata. Niisugused olid tõsisemad toimetused, mis viieaastase lapse
hooleks jäeti. Isa ja ema läksid heinamaale, vanemad vennad loomi
karjatama.
Isakodu ei olnud suur, kokku 22 ha, aga et isa oli 1914. aastal värvatud
tsaariarmeesse, tuli emal, noorel inimesel, talu pidada ja lapsi kasvatada,
nii kuis vähegi jõud võttis. Isa vabanes sõjaväest
alles siis, kui Eesti Vabariik oli loodud, sõda lõppenud.
Kui isa sai puhkuse ja tuli koju käima, ei läinud ta enam tagasi
Vene armeesse, vaid eestlaste Vabadussõtta. Ja kui siis sõda
lõppes ja isa koju sai, tuli kõike nagu otsast alata. Muidugi
oli olemas hobune, paar lehma ja lammastki. Aga missuguses olukorras olid
põllud, tööriistad! Et isa aga igast tööst püüdis
jagu saada, hakkas elu edasi minema. Vankrid, reed, tööriistad,
mida vähegi suutis, tegi ise valmis. Nahad parkis ise, hobusele vajaminevad
rakendid tegi kõik ise. Ega see lihtne ja kerge ei olnud, sest ei
olnud ju õigeid tööriistu ja tööruumigi. Elumajal
oli kaks tuba ja esimene tuba, kus lapsed magasid, oli samal ajal töötoaks:
tööpink sees ja ka kangasteljed, sest ema kudus ju pesu- ja ülikonna-,
kleidi- ja mantliriidedki. Toas oli vaevu-vaevu liikumisruumi.
Kevadel siis olid juba 59-aastased lapsed põllul kive korjamas,
kaasas hobune vankriga, kuhu kivid sai kokku korjata. Pärast, kui orased
tõusid, tõusid ka ohakad ja neid oli palju, lapsed aga, põllekesed
ees, põllul neid korjamas. Ema õpetas: katsuge ikka juurega
üles tõmmata, muidu hakkavad varsti jälle kasvama. Ohakad
läksid sigadele toiduks.
Töö, töö ja aina töö. Kui olin 13-aastane,
jäi ema tervis nii viletsaks, et otsustati üheks aastaks abiline
võtta. Abilisel olid pühapäevad vabad, toit muidugi ja
tööriidedki pereisa poolt, pääle selle veel puud linu
ja villast lõnga ja 150 krooni rahapalka aastas. Aga järgmisel
kevadel, kui aasta sai täis, ütles vanem vend, kes oli siis 18
aastat vana: enam võõrast tööjõudu ei võta,
ei saa muud tehagi, kui temale palka teenida; teeme nii palju, kui jaksame,
aga tasu saame siis endale. Ja saigi juba masinaid muretseda: koorelahutaja,
looreha, siis 1932. a. heinaniitja. 1934. a. suvel hakati loomalauta ehitama.
Isa vennaga tegid müürid valmis, kolm meest lõid palkidest
seinad üles, siis jälle isa vennaga meisterdasid uksed-aknad ette,
vaheseinugi. Seasulud said puhta põrandaga. Tuli sügisene aeg,
päeval kartulivõtt ja muud koristustööd. Noorem vend
oli tööstuskoolis, mina siis vanema vennaga viieliitrine
plekist petrooleumilamp põlema ja lauda juurde tööle.
Vend oli muidugi põhiline tegija, aga mina aitasin ka nii palju,
kui suutsin. Oli ju vaja kive tassida, tsementi segada, küna vormid
paigale panna. Aga kõik sai tehtud.
Miks ma sellest kirjutan? Ainult sellepärast, et töö, töö
oli see, mis viis elu edasi. 1938. aastal sai juba viljaniitja ostetud,
uut elumaja ehitama hakatud. Sest uus laut võimaldas sigu kasvatada,
peekoneid müüa. Ja piim sai küla koorepunktis läbi aetud,
koorest sai raha, lõss aga saadi kõik tagasi loomade toiduks.
Ka munadest oli sissetulekut. Ja juba olid põlludki nii paranenud,
et sai müüa rukist riigi viljasalvele, kus, räägiti,
valitsus hoidis rahvale leivavilja kolme aasta jao, et oleks võtta,
kui peaks ikaldus tulema. Ei olnud rahapuudust. Ka tööpuudust
mitte.
Olime vennaga noored, käisime ka peol. Pühapäeval tööd
peale hädavajaliku ei tehtud, siis sai puhata. Aga kui pühapäeval
pidu oli, siis esmaspäeva hommikul äratas isa ikka üles:
egas mitut hääd saa peol käia ja magada. Kui vennal
polnud muud teha, siis pastlapaelugi, sest neid kulus küllaltki palju,
ja ka minul oli tegevust: kududa, nõeluda, loomatalitused, toidumure.
Minust paar aastat vanem vend lõpetas Võrus tööstuskooli,
pärast sõjaväge võttis kohvrikese näpu otsa,
paar voodilina, paar käterätti ning pesu, ja sõitis Tallinna,
sai Lutheri vabrikusse tööle tislerina ja kui ma siis aasta pärast
tema jõukust nähes küsisin: Ütle, palju sul
toidu peale kulub?, siis mõtles natuke ja lausus: Kui
ma kümme krooni toidule kulutan, olen ma korralikult söönud.
Jah, toit oli odav, sest kasvatati karja ja hariti maad n.-ö. südame
ja mõistusega.
Karjakasvatust soodustas uudismaade harimine, põllupidamist aga väga
hoolas ja täpne töö. Ei olnud siis ju muid masinaid kui ainult
rehepeksumasinad ja needki muretseti küla peale ühiselt. Põllutööd
tehti hobustega, külvamised külvati kõik käsitsi.
Nii on meeles olin vast üheksa-aastane , kui isa äratas
öösel kella kahe ajal üles, hobune rakkes, heinaseemnekott
vankris ja kimp pikki rukkiõlgi ka. Rukkikõrrekesi pidingi
siis mina isale ridadena ette vedama, sest oli väga vaikne ja hämaravõitu,
aga heinaseeme, mis rukkiorasele külvati, väga peenikene. Et read
ei läheks segamini, tuligi kõrred ette asetada, n.-ö. hitsmed
vedada.
Töö, töö ja aina töö. Mitte kunagi ei tulnud
tahtmist ütelda, nagu tänapäeva noortelt tihti kuuled: Ah,
ma ei viitsi! On väga meeles, kui meie noorim poeg käis
Tallinnas TPI-s, tuli kord koju oli vast juba kolmas või neljas
kursus ja teatas rõõmsameelselt: Ema, õppejõud
tegi meile selgeks, et nüüd, kus meil on kõrgharidus, ei
tohi me enam kunagi labidameheks hakata. Täitsa ehmusin ja laususin
siis pojale: Pojakene, ükski töö ei riku meest, aga
mees võib töö küll ära rikkuda. Poeg vaatas
mulle tõsiselt otsa, ei lausunud midagi, sõi kõhu täis,
vahetas riided, võttis hargi kätte ja tõttas teistele
appi heinamaale. Ja kõrgharidusele vaatamata pole ta põlanud
ühtki tööd: kus aga tarvis ja aeg lubab, on tema käed
töö küljes.
Ei ole sugugi nii, et milleks seda aiamaad ja tööd tarvis, poest
saab ju isegi kõike. Aga kust tuleb poekaup, kui me ise ei tee? Jah
võtame laenu, toome välismaalt, seal suudetakse odavamalt
toota. Aga küsime: kust võetakse see laen, mis tagasi tuleb
maksta, ja kust tulevad need vedude maksud, mis kaugelt maalt tuues makstakse?
Ka meie piim ja liha oleksid palju odavamad, kui vaheltkauplejad ei tahaks
olla talutöötegijatest jõukamad. Ja kui sööjad
mõtleksid ka tootja peale, püüaksid abiks olla oma võimaluste
piirideski.
Nüüd kütusest. Ei olnud vanasti, s.t. 30. aastatel soojuse
puudust. Ei kasvanud ka võsa, ja mets oli puhas. Ei kõdunenud
seal oksad ega langenud puud. Iga oksaraokene korjati kokku, kasutati söögikeetmiseks
ja soojuse saamiseks. Rehepeksumasinad sõitsid puuküttega, niidumasinaid
vedasid hobused. Turvast lõigati soost labidaga, selle kuivatamisega
oli üsna palju vaeva, samuti peenendamisega, et loomadele allapanu
saada. Loomalaudad tehti ikka sõnnikulaudad, et põllule paremat
väetist oleks. Turvas ja põhk koos andsid ideaalse väetise.
Uus aeg tõi tööpõlguse, väikeettevõtete
likvideerimise, ettevõtlikumate inimeste Siberisse saatmise, hiljem
suurte masinate sissetoomise. See kõik on väga kurvad jäljed
jätnud ja just selle ees peaks Vene valitsus kompensatsiooni maksma,
et meil tööinimeste elu läheks paremuse poole, et suudaksime
kosuda sellest kohutavast laastamisest, mis meie maad ja rahvast tabas toore
jõu rakendamise tõttu. Et meie noored tahaksid jälle
töötada käte ja peaga, ei istuks enam, käed rüpes,
tundide viisi televiisori või raadio ees, jälgides saateid,
mis tõsisemat elulaadi rohkemal määral ei paku. Et noored
võiksid unustada eluviisi ostan, müün ja vahetan, selle
asemel uskuda omaenese võimete abil elu sisukaks ja ikka ilusamaks
muutmisse. Uskuda töösse, töötegemisse, töörõõmusse,
vajamata turgutuseks alkoholi või moodsaid narkootikume.