Heldur Jõgioja
5
Aborigeeni päike
Huvitaval kombel on see kollane, vähemasti lipul. Lipp on kolmevärviline
must, punane, kollane ning värvid tähendavad musta
rahvast, punast liiva ja kollast päikest. Selline küpskollane,
oranikas päike hõõgub taevas tõepoolest,
kui palavad ilmad püsivad ja päike on pea seniidis varjus
+41 °C ja päevapaistel üle +60 °C. Ometi tuleb
aborigeenil ka selle viimasega leppida, sest maju, isegi onne ta ju ei ehita,
pole kunagi ehitanud. Ta pole midagi istutanud ega külvanud, pole ka
karja pidanud. Aborigeen on looduslaps ja jääb selleks veel kauaks.
Ennem surevad nad välja, kui võtavad omaks eurooplase elustiili.
Nii elavadki kaks kogukonda ühisel mandril kõrvuti täiesti
erinevat elu, räägivad erinevaid keeli ja ei tunne teineteise
vastu huvi. Kõik valitsusevastased meetmed on jäänud asjatuteks
musta inimese tsiviliseerimise eest on tulnud kõva hinda maksta.
Rohkem kui 70 000 äravõetud last, kes said hariduse ja oskavad
inglise keelt, muutusid äkki Austraalia häbiplekiks. ÜRO
nõudmisel makstakse neile suurt valuraha ja riik sai peaaegu et natsikuulsuse
lapsi ei tohi vanematest lahutada.
Küüditamised, ümberasustamised, põhjarahvaste laste
koolidesse paigutamine sadade kilomeetrite kaugusele kodust omaaegses N.
Liidus ei liigutanud eriti kõrgete ÜRO asjameeste südant
nojah, papa Do vigurid. Aga aborigeenilaste saatus haaras neid
jäägitult ja nad nõudsid kurjalt ülekohtu heastamist.
Kuidas seda teha? Muidugi rahaga. Valge maksumaksja andis lastele hariduse,
nüüd heastab oma viga maksab neile hüvitust. Viga
tehti tõepoolest, kuid seda ei osatud ette näha. Tühine
arv haritud aborigeene, kes lisaks muule veel segunesid ka, muutudes valgenahalisteks
või kollasteks austraallasteks, hakkasid oma rahvaste õiguste
eest sõdima. Neid rahvaid ehk suguharusid on üle neljakümne
ja kõik nad said korraliku raha, kuid see ei rahuldanud haritud eestseisjaid.
Nad nõudsid maid tagasi ja need tagastati.
Nüüd algas meeletus, mis kestab praeguseni must inimene
rändab ringi ja võtab talupojalt, farmerilt, kaevanduselt raha,
oskamata sellega midagi peale hakata.
Nüüd on purjus aborigeen igapäevane nähtus ja kõige
rikkamad on alkoholimüüjad, kes neid viinaga varustavad. Looduslaps
on äkki tõmmatud tsiviliseeritud ühiskonna oludesse, kuid
sellest saab ta aru omamoodi, võttes omaks vaid halva.
Tuttaval eestlasel oli aborigeenist autovärvija tööl. Mees
tundis oma asja hästi ja segas oskuslikult õige värvi,
kui oli vaja teha üksikuid parandusi. Ta tuli tööle päikese
tõusuga ja lahkus koos teistega. Hommikul oli ta alati enne teisi
kohal, sest ei tundnud kella. Aeg-ajalt kadus ta ära mees käis
kõndimas. Iial ei teadnud, millal ta tuleb või ei tule. Omanik
kannatas mõne aasta, siis ütles aborigeenile, et mine ja jäägi
kõndima. Okei, arvas must mees ja rohkem pole eesti mees teda näinud.
Ent musta erakordne värvimeel jäi meelde, ega muidu sellest juttu
tehtud.
Aborigeenid tulid Austraaliasse umbes 45 000 aastat tagasi Aafrikast. Neid
juhtis valge kotkas ja arvatakse, et ränd läbi Aasia kestis 6000
aastat. Nad elasid muretult kuni valge inimese tulekuni.
Aborigeenidel puudub kirjaoskus, muidu jutustaksid nad katastroofist, mis
umbes 12 500 aastat tagasi aset leidis. Meri olevat lahkunud mõneks
ajaks, siis tulnud uputus. See on kõik, mis nende kollektiivne mälu
on talletanud. Aegade hämarusest tulevaid teateid nimetatakse unenägudeks.
Esiema õpetas oma mustad lapsed juurikaid korjama, küttima,
mett otsima ja puuvilju tarvitama. Esiema käskis ka poisid ümber
lõigata. See traditsioon kestab tänaseni. Selle seletus on kummaline
poiss eraldub nabanööriga emast, meeste hulka saab ta aga
ümberlõikamisega, eraldudes nõnda naiste maailmast.
Esiema viitab matriarhaadile, mis mõne tuhande aasta eest asendus
patriarhaadiga. Esiemal on üks põhiline nimi Vana Esiema,
kuid on ka teisi Kunapipi, Gadieri, Galvadi jt.
Saladuste ja legendide hoidjaiks olid läbi aastasadade naised, mehed
võtsid meelituste, pettuse ja jõuga need üle ja hoiavad
nüüd ise toda väärtuslikku teavet. Mingi osa naiste
saladusi on säilinud ja selle kohta võib tuua ka näite.
Adelaideist tunnise tee kaugusel on Murray jõe ääres
Goolwa linn. Jõesuudmes on saar, kus elab tuhandeid inimesi. Palju
männimetsa kuulub seal poolakatele, ka venelaste poolt Katõni
metsas mõrvatud poola sõjaväelaste auks püstitatud
mälestusmärk on sellel saarel. Saarele ehitatakse juba aastakümneid
silda, mis ei saa ega saa valmis aborigeenide vastuseisu tõttu. Seal
olevat naiste saladus. Milline, ei teata. Ei tea aborigeenid isegi, kuid
olevat. Nii veetakse rahvast, autosid, kaupu, kõike hädavajalikku
üle jõe väikese kettpraamiga. Mitu sillaehitusfirmat on
pankrotistunud, jama kestab ja lõppu ei näe. Ei kiirabil, tuletõrjel,
päästeametil ega politseil ole võimalik kiiresti reageerida
praam on aeglane. Keegi ei tohi kahelda saladuse olemasolus ja kahtlustada
musti inimesi ebaausas mängus praamifirma soosimises. Ometi
tekkis minul, pahal inimesel, kohe see mõte. Aga põhjus võib
olla hoopis teine.
Uluru punane mägi on pärismaalastele maailma naba. Selle 12 km
pika kalju lõhedes on tuhandeid jooniseid. Need on ainsad materiaalsed
ajaloomärgid. Jooniseid ei suuda ka aborigeenid ise deifreerida.
Joonis inimvälkudest kordub visalt, viidates kosmilistele nägemustele.
On ka imelikud röntgenipildid, kus on inimese, looma või
linnu sisemust kujutatud skeleti ja siseelunditega koos.
Eri keeled ei võimaldanud suguharudel eriti suhelda. Ometi oli ja
on üks võimalus ja see on tants. Müüdid on salastatud,
neid tunneb valge inimene väga vähe. Ometi on nähtud terveid
tantsuetendusi, mida mõistavad vaid aborigeenid. Ajalugu, mis koosneb
müütidest, on eri suguharude vahel ära jagatud ja seda saab
kõigi kokku tulles esitada nii, et oleks terviklik pilt. Kogu lugu
jutustatakse peol, kus iga hõim tantsib oma osa kindlas järjekorras
ette. Kaks osa olevat juba puudu hõim on välja surnud.
Eesti ajaloos näeks see ehk välja nii, et keskajale järgneks
kohe 19. sajand, iga jupp olevat umbes nelisada-viissada aastat pikk. Ise
nad elavad looduse märkide järgi kuu-aasta on pooleks jagatud
vihmane ja kuiv aeg.
Huvitav, et Tasmaania saare aborigeenid ehitasid onne ja ei tundnud bumerangi.
Viimane neist suri juba 19. sajandi lõpul.
Aborigeeni kunst on omapärane. Täpikestest koosnevad kujundid
on üllatavalt geomeetrilised erivärvilised ringid, nelinurgad,
kolmnurgad ja muud kujundid. Ka loomi ja linde kujutavad nad väga omapärases
stiilis, põhiliselt täpikestest koosnevad pildid on ülimalt
dekoratiivsed.
Üks mu tuttav oli ühel Põhja-Austraalia saarel administratsiooni
esindajana tööl. Ta naine põgenes sealt 3 kuu järel.
Ise pidas mees vastu 4 aastat. Kohalik valge krokodillikütt oli alati
purjus ja ennustas, et ilma viskita läheb mees hulluks viie aastaga.
Üle selle polevat keegi vastu pidanud. Lisaks troopilisele kliimale
olid kohalikud põliselanikud täiesti rikutud valge inimese hüvedest.
Nad jõid, mängisid kaarte, nuusutasid bensiini, varastasid ja
kaklesid mis kole.
Ametnik kutsus vanemad välja ja jagas toidutalonge, et raharinglust
vähendada. Poole tunni pärast tulid neli meest talle oma talonge
müüma süüa olevat metsas küll, vaja on viina,
bensiini ja mani kaardimängu jaoks.
Inglise keelt oskas vaid üks 11-aastane laps, kes tõlgina tegutses,
kuni ära uppus. Siis tuli joodikust kalur kutsuda, kes küsis iga
tõlkimise eest pudeli viskit. Selle jõi ta kohe ära ja
uinus poole vestluse pealt.
Ametnikupalk hoidis meest saarel peaaegu hullumise tähtajani
eespool märgitud 5 aastani.
Vahepeal oli aga seesugune juhtum, et Timitiva-nimeline mees tõi
kotitäie raha ja palus üle lugeda. Miljon kakssada tuhat dollarit,
teatas ametnik. Ohoh, anna siia, ütles Timitiva. See on palju, rahal
ei loe kaal, vaid arv. Ise ma raha ei tunne, me mängime nii, et üks
raha on üks raha, suurus ei loe. Aga miljoni kohta ütles üks,
et see on palju. Paneme panka, pakkus ametnik. Ei-ei, see ei sobi, kogu
saare raha on siin, öösel on vaja mängida pole raha.
Suur tüli tuleb. Hommikul tuli Timitiva ja küsis toidutalonge.
Kõht on tühi, seletas ise. Sul oli ju miljon, imestas ametnik.
Maha mängisin. Paljudel meestel natuke raha, nii palju ei ole kellelgi
enam. Aga see on hea, ei olda Timitiva peale kurjad.
Kas pole tuttav lugu? Pisarateni eestipärane, eriti kui meenutada õndsat
sotsialismiaega. Sellepärast aborigeen maju ei ehitagi põlema
pannakse. Kadedus on kõikjal, isegi ürginimesel tõukavaks
jõuks.
Valitsus on maju ehitanud. Need lõhutakse ära polevat
õhku. Uksed-aknad lendavad eest, külmemal ööl läheb
tuleroaks puitosa. Jääb vaid katuseplekk.
Aborigeen istub ja magab liival, rohus on sitikad. Soojenduseks on dingokoer.
Külm öö on kolme dingo öö.
Pärismaalane on looduslaps. Temas pole kurjust selle sõna rafineeritud
mõttes. Ta võtab loodusest, mis võtta on, ja rändab
edasi. Tagasi jõuab ta 25 aasta pärast. Siis on jälle küllalt
juurikaid ja jahiloomi. Kindlaid paare hõimus eriti pole, ka lapsed
on ühised. Kaasaegsemad abielluvad siiski ka ametlikult. Linnastunud
inimesed ei talu valgete toidusedelit nad tüsenevad ja haigestuvad.
Vanglas aborigeen sureb. Minu viimase Austraalias olemise ajal oli üks
surm ja üks enesetapp, mis suure pahameele esile kutsus. On ju teada,
et must mees ei ela vangistuses kuigi kaua. Tegu oli mõlemal juhul
vaid kahe nädalaga. Kuidas siis eluaegset vangistust üldse mõista
sel pole ju mõtet.
Aborigeen on lihtne, sõbralik ja heasüdamlik inimene, aga linnas
ei soovitata temaga suhelda. Narkouimas või purjusolekus nõuab
ta raha, on parem eemale hoida. Ähvarduse puhuks võiks paarkümmend
dollarit taskus valmis olla.
Kõige õigem oleks, kui valitsus jätaks nood inimesed
rahule elagu igaüks oma elu. Raha ei too rahvale alati õnne,
sest selle eest võib palju pahelist osta.
Muidugi on erinevates Austraalia osades pärismaalaste ristiusustamine
ja tsiviliseerimine erineval tasemel. Minu toodud näited on ehk äärmuslikud.
On aborigeene, kellel on mitu naist, ja neid, kel pole ühtki, on usklikke
ja neid, kes pole eales Jeesusest kuulnudki.
Kui 1937. aastal oli põhjaterritoorium näiteks patu, mure,
kurja silma, liiva ja süüfilise maa, siis praegu on seal
kaasaegne linn Darwin ja pärismaalaste elu tunduvalt tänapäevasem.
Pole haruldane, et vanaisa on kirjaoskamatu ja ei tunne kellagi, pojapoeg
elab aga linnas ja klõbistab arvutiklahve.
Heaks sissetulekuallikaks on turistid. Igalt bussist väljunult küsivad
mustad mehed Uluru kaljumäe juures 10 dollarit looduse reostuse maksu,
kuid WC-d ega prügikasti pole mitme miili raadiuses ollagi.
Mõnekümne dollari eest võib osta bumerangi, mis on Hiinas
valmistatud, kaabu, millel Tai firmamärk, või Taivanil tehtud
võtmerõnga.
Didgeredoo on kohalike meistrite-termiitide töö. Selleks visatakse
malakas termiidipessa, kes puu õõnsaks närivad. Jääb
üle malakas maalinguga katta ja huulik lisada. Ongi madalat põrinat
tegev puupill valmis! Ent see võib oma 120200 dollarit maksta.
Ja Bangkokis tuleb jama uuritakse ja puuritakse, et mis see ikka
on ja mida sisaldab. Narkotsi täis, ütlesin. Siis jäädi
rahule naljast saadakse igal pool aru. Mis siis, kui olekski olnud?
Aga kes see neljale narkokullerile seltsiks minna tahab!
Must inimene muutub ajas ja kaotab vähehaaval oma esialgset palet.
Lootus neid valge inimese moodi elama panna on luhtunud ja jääbki
vaid pealik Angurwa moodi öelda: Parim, mis te meie heaks teha
saate, on jätke meid rahule. Elage, kui kord tulite, aga ärge
meid omasugustena lootkegi näha, oleme liialt erinevad. See oli
tark pealik, ta oli kaks aastat valgete koolis käinud.
(Järgneb.)