Oli 1926. aasta emadepäev väikeses Saaremaa koolis. Kõik emad olid sel puhul kooli palutud ja koolijuhataja pidas neile pidukõne ning lapsed esinesid laulude ja tantsudega. Kui esinemine sai läbi, tulid lapsed oma emade juurde ja kinnitasid neile sinililled rinda. Nende laste hulgas oli ka minu ema. Ja nende emade hulgas mu vanaema. Ta oli noor ja ilus ja tal oli seljas valgepõhjaline siniste lilledega pluus, mille juurde sinililled hästi sobisid. See pluus oli tal seljas ka siis, kui ta sügisel kalmule kanti. Kuus last jäid teda leinama.
Alustasin selle ühtaegu helge ja kurva looga seepärast, et
selles on ka midagi üle aegade kestvalt kaunist. Ja et lisaks nukrusele
vanaema varajase surma pärast igatsesin lapsena vanaema nii
väga, ehkki teda kunagi näinud polnud on selles ka emadepäeva
südamlikku soojust. Väikese kooli õpetaja ja õpilaste
siirast austust ja tänulikkust ema vastu.
Minu ema ei palutud kunagi selleks kooli, et talle austust avaldada. Paar
korda kutsuti küll, aga sellepärast, et ta tütar armastas
tundides liiga palju lobiseda ja tegeles kõige muuga peale õppimise.
Mind kui ema ei kutsutud kordagi kooli. Mingil ajal käisin lastevanemate
koosolekutel, siis aga polnud sinnagi asja, laps õppis eeskujulikult,
käitus korralikult. Kui viimase klassi kevadel, enne lõpetamist,
kooli läksin, sest oli tarvis lõpupeo korraldamises kokku leppida,
ei teadnud ma isegi, kas mu laps õpib a- või b-klassis ja
kes on tema klassijuhataja. Lõpuaktus toimus põhimõttel
kiiresti kaelast ära! ja õhtul kihutasid noored
linna teise serva saunapidusse, kus muidugi ei puudunud ka alkohol.
Ma ei tea täpselt, milline on praegu Eesti kool, näiteks Tallinna
suur linnakool, nagu selles ise kunagi õppisin, aga ma loodan, et
emadepäeva tähistatakse ka suurtes koolides, et sinna on kutsutud
austamiseks päevakangelased ja et see kõik ei kanna kohustuslikkuse
ja kaelast ära saamise märke. Aga paraku ma ei usu, et see nõnda
on. Emad tulevad koolile meelde siis, kui lapsega on probleeme. Ja vanemate
ühine vaba aja veetmine koos lasteaiaeast välja kasvanud lastega
on meil pigem erand kui tava.
Ema-teema on pakkunud ainet muinasajast tänapäevani. Oma poega
Horust imetav ja hiljem leinav Iris, Neitsi Maarja, kelle neitsilikkuses
on muuhulgas nähtud lapse preseksuaalset suhtumist emasse (Jung), reeturi
ema, sõduri ema jne.
veitsi psühholoog Ernst Aeppel, kes nagu üldtuntud psühhoanalüütikud
Freud ja Jung tegeles sümbolite tähenduste lahtimõtestamisega,
on oma raamatus Der Traum und seine Deutung (Zürich, 1943)
ema ja lapse suhte kohta öelnud: Oma ema kohalolekut tunneme
meie elu algusest peale väga tugevasti. See kogemus täidab tervet
meie lapsepõlve. Selle naise kuju, kellele kuulume rohkem kui kellelegi
teisele, jälitab meid kogu elu. Füüsiliselt oleme me temast
lahutatud, aga veel aastakümneid toidab ta meid oma muretsemise ja
hoolitsusega.
Kõige mitmekülgsemalt on ema defineerinud Carl Gustav Jung,
kes talle omase jõulisusega on seadnud ritta nii positiivseid kui
ka negatiivseid arhetüüpe. Ema on jumalanna kõrgemas,
kujundlikus tähenduses, eriti Jumala ema Neitsi Maarja /- - -/ ja veel
laiemas mõttes on ta kirik, ülikool alma mater,
ta on linn ja maa (nii see maa, mis toidab, kui ka isamaa), ta on taevas,
meri, mateeria, manala ja kitsamas mõttes põld, aed,
kalju, koobas, puu, allikas. Ja lähemas tähenduses on ka ema-
koda turvaline koopasarnane ruum, leivaahi, pada. Loomana on ema lehm ja
üldse andev, abistav loom.
Ent Jung on ema arhetüüpide hulgas nimetanud ka nõida,
naispainajat, madu, hauda ja kuristikku. Esikohal on Jungi järgi siiski
ema kui mõistus, headus ja hoolivus.
Kogu see ülimalt positiivsete ja kõikehõlmavate ning
samas kurjust ja leina meenutavate arhetüüpide paljusus taandus
tegelikult kahetisele emaduse võimalusele emale kui elu andjale,
hoidjale, lapse kaitsjale ja toitjale vastandub egoistlikust emaarmastusest
pimestatud olend, kes liiga jõuliselt sekkub lapse ellu, kelle iseenesest
väga inimlik ja hästimõeldud soov oma last võimalikult
kaua ja võimalikult kõigest säästa käärib
ümber lapse ahistamiseks ning piirab tema kujunemist iseseisvaks isiksuseks.
Ent on ka kolmas võimalus, millele pole osutanud Aeppel ja millest
ka Jung oma helgeid ja süngeid arhetüüpe reastades mööda
on läinud. See, et emal ei ole aega või jõudu või
tahtmistki lastele pühenduda, et üha kiiremale elutempole alla
jäädes lööb ta lihtsalt käega ja rabeleb edasi
oma oravarattas.
Nõnda tundubki, et teatud eluhetkel võivad lapsed vanemate
elus üle jääda. Samamoodi, nagu vanemad ikka enam ja enam
jäävad üle laste elus, ei kuulu enam nende lähimasse
maailma. Igaüks ruttab oma trajektooril, sügavam suhtlemine tekib
sageli vaid siis, kui on mingeid probleeme. Alati isegi siis mitte. Ühiskond
ja suhtumine ei ole arenenud nii kaugele, et osataks ema ja lapse vahelise
usalduslikkuse püsimist vajalikuks pidada ja väärtustada.
Sellele mõeldakse siis, kui midagi on juhtunud, kui laps on pöördumatusse
kaugusse kadumas.
Emaduse ja noore pere väärtustamisest kõneldakse praegu
tüütuseni. Rohkem muidugi seoses valimiskampaaniatega. Ja eelkõige
sellepärast, et iga kõneleja saab sedakaudu kõige lihtsamalt
ja nähtavamalt oma hoolimist demonstreerida. Ja aeg-ajalt, kui tekib
mure eestlaste madala sündimuse pärast. Tegelikkuses tehakse vähe
ära. Eesti rahva sündimuse madalseisust väljatoomiseks ei
piisa ju, paraku, kõlavatest sõnadest ega pistelistest pisitoetustest.
See on suur ja pikaldane protsess, terve üldrahvalik ettevõtmine,
hoopis uutmoodi ellusuhtumine. Ent selle suhtumise kujundamise teel pole
tegelikult astunud veel ühtki märkimisväärset sammu
ei poliitikud, meedia ega rahamehed.
Kui keskajal laastas Euroopat must surm, katk, ja elanikkond kahanes väljasuremise
piirile, siis esimesena tõttas kaotustest toibunud ühiskond
väärtustama naist ja eelkõige just emana, uute inimeste
tootjana. Ilma et oleks tuntud mingeid keerulisi teooriaid, tehtud sotsioloogilisi
uurimusi või peetud feminismiteemalisi teaduskonverentse. Kogu ühiskond
mõistis otsekohe, kellele tuleb panus teha, ja tegutses intuitiivselt
naise kui ema, pere ja laste kaitseks.
Ma ei taha muidugi võrrelda meie tänapäevast rahvastiku
seisu katkujärgse Euroopa omaga ega alavääristada teoreetilist
naisuurimust või statistikat, aga ma arvan, et tervete instinktide
ajel tegutsemine on naisi alati aidanud ja aitab ka nüüd. Seda
tõhusamalt ju, et nüüd kaasneb sellega ka naise haritus.
Olukorras, mis meie rahva püsima jäämise seisukohalt võib
mõne aastakümne pärast olla juba pöördumatult
nukker, tuleks tegutseda kiiresti ja üksmeelselt. Kogu ühiskonna
jõud peaks olema suunatud perekonna ja ema toetamisele. Sest positiivsed
protsessid võtavad palju enam aega kui negatiivsed. Mitte lastetu
beibe, jõudenaine või karjäärihull ei peaks olema
meie meedia tähelepanu keskmes, vaid ema. Seda enam, et meil on ju
nii kaunitaride kui ka nn. karjäärinaiste hulgas märkimisväärselt
palju tublisid emasid. Ja emaduse ülistus ning toetamine ei peaks olema
mingi ühe päeva kampaania, vaid pidev poliitika, suhtumise kujundamine.
Me räägime praegu palju sellest, et poliitikas peaks olema rohkem
naisi. Iseenesest on see ju tervitatav, ent kümne iseseisvusaasta jooksul
on kahjuks tulnud näha sedagi, et naisliikumise kaudu võimu
juurde pääsenud naised ei teosta seal mingit mõistlikumat
ega naisõiguslikumat poliitikat kui nende meeskolleegid. Veel hullem.
Tihti kerkib võimule saanud naises esile just see külg, mida
Jung iseloomustas negatiivsete arhetüüpide reaga.
Aastaid tagasi juhtusin esinema ühel seltsiõhtul, kuhu oli tulnud
ka poliitikuid. Teiste seas tol ajal ja praegugi juhtivaid naispoliitikuid.
Tegin ülevaate meie kultuuri, keele ja kirjanduse hetkeseisust ja tõdesin,
et ei kultuur, keel ega kirjandus ole praegu ohus, et kõigil neil
läheb üldiselt vägagi hästi, kuid kõik nad sõltuvad
paratamatult ühest eesti rahva arvust. Ja et just see tekitab
kõige enam muret. Seepeale ütles üks naispoliitik, Riigikogu
liige siis ja praegu, et asi pole sugugi nii hull. Alati te näete
kõike liiga süngetes värvides ja süüdistate meid,
pahandas tähtis daam. Ega meie saa ometi kõiki probleeme
lahendada. Meie all mõtles too tuntud naisterahvas
Eesti Riigikogu naisi.
Võib tõesti nii ollagi, et näen asju süngetes värvides.
Inimkond ju välja ei sure. Vahest ei olegi varsti enam oluline, milline
rahvus domineerib ennast Eesti Vabariigiks nimetavas koosluses ja kes keda
integreerib ning kuidas riigikeelt pursib. Ütles ju üks meie ministreidki
hiljuti, et tühja venelastel sest eesti keelest, peaasi, kui inglise
keele selgeks saavad. Hoopis üllatav oli seda kuulda Isamaa partei
juhtiva tegelase suust. Sama mõtet toetasid kärmesti mitmed
meediamogulid. Peaasi, et on olemas mingi vabariik, mis oma elanikele, vähemasti
osale neist, kenasti raha sisse toob. Peaasi, et minul on hea. Mis seal
ikka. Vahest on seegi tervitatav mõttekäik. Ehk peitub selle
taga soov, et oleks palju raha emadel ja lastel, isadel ja vanaemadel-vanaisadel
ka. Kõigil inimestel.
Aga ometi tahaks, et Eesti riik oleks hea riik eesti emadele, et siia tuleksid
tagasi südamlikkus, hellus ja armastus, mida üha enam kipub nappima.
Et kõikelämmatav egoism ja kasuahnus ei muutuks nüüdsest
peale meie elulaadiks. Et meil oleks jõudu, aega ja suuremeelsust
üksteisest hoolida. Et lapsed austaksid emasid ja emad omakorda lapsi,
sest ainult siis kasvavad üles inimesed, kes austavad teist inimest
enda kõrval. Kes hoolivad.
MAIMU BERG