Heldur Jõgioja
Pool aastat pea alaspidi
Nurgas seisab üks Salamandria firma kingapaar. Peaks teised juba ära
viskama, aga... Kahju on, ei saa nagu vana sõbra reedaks,
on nad ju mul jalas olnud Kanadas, Rootsis, veel mitmel maal. Ja pool aastat
Austraalias, kus pea alaspidi käia ja elada tuleb.
Kas miski viitab sellele, et nii ongi? Uskuge mind, neid märke leidub
palju. Eelkõige hoopis võõrad tähed taevas ja
teisipidi kuu.
Austraaliast on mõtet rääkida juba seepärast, et ta
on kummaline maa, huvitava rahva ja ajalooga. Ja taimestik koos loomastikuga
ei sarnane ühegi teise kontinendi omaga maamunal. Ka sealsed probleemid
ja head küljed on teistsugused kui mujal ja seal on elu lihtsam kõigil,
eriti aga seenioridel.
Veidi ajaloost. Austraalia põlisasukad on aborigeenid, kes tulid
Suure Kotka juhatusel siia väga kaugelt umbes 45 000 aasta eest. Teadlased
väidavad, et see rass on pärit Aafrikast ja rahva tulek uuele
kodumaale kestis umbes 6000 aastat. Siis sai üle India veel kuiva jalaga
peaaegu kontinendini, viimased pidid ehk puunotte kasutades veetõkkeid
ületama. Austraaliaid oli siis kaks. Kas on mandrid vette vajunud või
maa merest tõusnud, igatahes nüüd tuleb üle vee nii
Aasiasse kui ka Lõuna-Ameerikasse tundide kaupa lennata või
nädalaid purjetada. Et aga ka Ladina-Ameerikaga ühendus oli, kinnitavad
kukkurloomad, keda vaid seal ja Austraalias leida võib. Aborigeenid
on naljakaim nähtus inimsoo ajaloos 21. sajandil elavad nad
rahumeeli kiviajas edasi. Juhtub küll, et vanaisa ei oska inglise keelt
ja toitub kõrbes jahist, pojapoeg elab linnakorteris ja töötab
arvutiga, kuid see on ikkagi erand. Aborigeeni ei huvita valge sissetungija
maailm, ta ei saa sellest arugi. Kooliski võib õpetaja, kel
kogemus puudub, parasjagu ehmuda, kui ta lastele okolaadi pakub ja
seda ei taheta neil on oma maiustus kaasas. Oo õudust, selleks
osutub praetud hiidmardikas! Rahaga ei oska must mees muud teha kui viina
osta või kaarte mängida. Raha neil on, sest neile tagastati
maad, millega nad midagi teha ei oska. See rahvas pole eales midagi külvanud,
ta lihtsalt võtab, mis loodus pakub, ja kolib edasi, kui areaal tühjeneb.
Maa on suur ja musti inimesi vähe, jätkub nii juurikaid kui ka
jahiloomi.Tööle ei maksa neid võtta, nad ei tea midagi
kellaajast või kohusetundest. Ühel päeval läheb ta
kõndima ja tuleb nädala pärast. Looduslapsena sureb ta
vangistuses varsti. Majades ei saa nad elada pole õhku. Kõigepealt
lendavad eest uksed-aknad, siis tehakse külmal ööl seintest
lõke. Soojendatakse end koertega, külm öö on näiteks
kolme koera öö.
Mis puutub valgesse inimesse, siis oleks Austraalia pidanud kuuluma esmaavastajatele
hollandlastele. Ometi ei suutnud nad vähese huvipuuduse tõttu
maad koloniseerida. Prantslased olid küll kohal ja isegi Peruu asekuningas
saatis oma laevad maad uurima, kuid asja otsustas Ameerika vabanemine Inglismaa
koloniaalikkest. Uueks asumaaks saigi Roheline Manner, mis õhust
küll ennem punane või hall paistab.
Kui sunnitööliste kolooniad kiratsesid kuni kulla leidmiseni,
siis vabade inimeste asustatud Lõuna-Austraalia sai osariigiks tänu
saksa, hollandi, iiri ja inglise väljarändajatele tükk aega
hiljem kui Sydney või Melbournei ümbrus. Siia tulid eelkõige
põllumajandusest huvitatud inimesed, kes hakkasid lambaid ja veiseid
pidama ning mitmesuguseid kultuure kasvatama, sealhulgas viinamarju. Adelaidei
ümbrus on praegugi viinamarjakasvatajate mekka, eriti Barossa org,
kus ühest väikesest veinivabrikust teise liikudes võib
end tasuta degusteerimise käigus korralikult täis laadida, mis
kuumas kliimas pole eriti mõistlik tegu. Aga jõuad sa siis
kolm kuud oodata, mil külmaks läheb ja vaid 15 kraadi sooja on!
Minu sealviibimine ongi seotud eelkõige Adelaideiga, lisaks
muidugi Sydney, Thirlmere, Melbourne ja teised eestlaste keskused, kus Suveniiri
muusikat hinnatakse ja kontserti oodatakse.
Eestlasi on eri aegadel sinna kolinud ligi kaheksa tuhat ja see arv pole
muutunud, iseasi, kas praeguste noorte eesti keele oskus enam nii hea on
kui Eestis sündinute oma. Austraaliasse rännati juba 19. sajandil
ja enne Teist maailmasõda oli seal rohkem kui 1100 suguvenda. Huvitav
on asjaolu, et kanafarmide loojad praeguses Eesti külas Thirlmereis
olid pärit Võrumaalt Kasaritsast.
Austraalia on väga suur maa. Linnade vahekaugusi mõõdetakse
mitte sadades, vaid tuhandetes kilomeetrites. Õieti sobivad miilid
paremini, neid saab vähem. Sõit Adelaideist Sydneysse
kestab üle ööpäeva. Bussid on mugavad.
Pensionäride linn
Adelaide on vist hea laps, sest tal on mitu nime kirikute linn, pensionäride
linn, veinilinn. Need on ühed tuntumatest. Kõik nimed on auga
välja teenitud. Veini voolab ojadena, kirikuid on mitusada ja pensionäre
on 40 % linna miljonilisest elanikkonnast. Aja jooksul see arv kasvab, sest
seal on vana mitte kuuekümnene, vaid kaheksa-üheksakümnene
inimene. Mina oma 63 aastaga olin poisike ja see tekitas naljaka tunde.
Mõni üksik eestlane, kellega suhtlesin, oli minust noorem. Pensionärid
on õnnelikud inimesed, võiksid seda olla ka eestlased, kui
poleks piinavat igatsust Eesti järele. Aga nad on vaprad, aastaid on
tehtud kõik mis võimalik eestluse hoidmiseks ja see on vilja
kandnud. Eesti Maja on igas suuremas linnas, eestikeelsed raadiosaated,
huvialaringid, kõikvõimalikud ühendused ja seltsid ka.
On koorid, näiteringid, lasteringid, keeleõpe, pühapäevakoolid.
Ometi on sellest vähe, et lapsed eestlasteks kasvatada, neid tuleb
ennem austraallasteks pidada kool, kõrgkool, töö,
suhtlemine, kõik on ju ingliskeelne. Eesti algab seal kodust, kus
isamaa on au see, räägitakse eesti keelt ja valitseb ka eesti
meel.
Austraalia pensionär ei ole inimene, kes maadleks oma muredega üksi.
Kõik probleemid püütakse ühiselt lahendada ja see
jätab väga terve ja tugeva ühiskonnamudeli mulje. Ilmselt
on see taustsüsteem eelmise vabariigi ajast, mis siiani toimib ja päriselt
ei kao ka selle põlvkonna hääbumisega, sest kaastunne,
abivalmidus, kohusetunne, täpsus, lõpuks ausus kaaskodanike
suhtes on püsiväärtused, mis kodust kaasa antuina rikastavad
ka sealsesse ühiskonda sulandunud lapsi, lapselapsi ja nende järglasi.
(Järgneb.)