Mu lapsepõlve söögilauas arutasid vahel ema ja isa, kumba pidada olulisemaks, kas kartulit või leiba. Ja leiva all mõeldi, teadagi, eesti musta haput rukkileiba.
Mina jäin oma rüaleivast, nagu ütlesime, pikaks
ajaks ilma, kui olin 9-aastane ja me kolisime isa töö tõttu
Stockholmist Lõuna-Rootsi ülikoolilinna Lundi. Stockholmis oli
nii palju eesti põgenikke, et üsna pea oli asutatud koguni neli
eesti leiva tehast. Nüüdsest tuli mul aga leppida rootsi leivaga,
mis ei olnud hapu, küll aga kole magus. See meile ei meeldinud. Koos
vendadega olime jalgratastel väikese Tartu moodi linna õige
leiva otsinguil varsti läbi kamminud. Proovisime järjest uusi
sorte, kuid rahule ei jäänud.
Kakskolm aastat hiljem tuli vanaema Stockholmist mõneks ajaks
meie juurde elama. Nägi, et kolmel kasvueas poisil pole isegi igapäevast
leiba. Vanaema haletses meid ja kui ta oli jälle tagasi omas
kodus, hakkas meile järjekindlalt eesti leiba saatma. Igal nädalal
tuli temalt postipakina kinkekarp, millesse oli pakitud üks rukkileib
ja üks peenleib.
Aga pikapikku sai keegi aru, et siin peitub hea äriidee: linnas elab
250 eestlast, kes kõik tunnevad puudust oma leivast. Üks tervisetoitude
pood tellis oma ostjatele eesti leiba Borasi linnast ja varsti tema sõiduvees
üks juustupood Göteborgist. Nii toodi ligi 300 km kauguselt kaubarongiga
kaks korda nädalas leiba. Eestlased teadsid rongi saabumise aega ja
seadsid end poes aegsasti järjekorda. Teisipäeva ja reede ennelõunal
olid need väikesed poed tulvil eestlasi, kes rääkisid asukohamaa
rahvale mõistmatut keelt. Nii saime oma igapäevast leiba veel
palju aastaid.
Mina asusin lõpuks tööle Ameerika Ühendriikidesse.
Seal olid eestlastel samad probleemid, õigemini veel suuremad, sest
maa oli kümneid kordi suurem ja kes jõuaks igale poole leiba
vedada! Nii võiks arvata, kuid veeti küll, vähemalt enda
tarbeks. Naaberriigis Kanadas, Torontos, mida pagulaseestlased pidasid rohke
ja hästi organiseeritud eesti tegevuse tõttu oma läänepoolseks
pealinnaks, oli mitu eesti pagarit. Ja kes Torontos külas käis,
ostis sealt leiba kaasa. Ja millisel hulgal!
Ammu-ammu rääkis mulle pastor Richard Kaups, Hiiumaa mees, et
kui tema sõidab Torontost autoga koju mõni tuhat kilomeetrit
eemal asuvasse Kaliforniasse, täidab ta pagasiruumi leivaga. Kord oli
talle KanadaUSA piiril tehtud pisteline kontroll. Piiripolitsei ei
uskunud oma silmi: pensionärist pastor Mustang-sportauto roolis, pagasiruum
täis leivapätse. Mõned pisteti noaga läbi, et mine
tea, mis nende sees peitub, Kaupsil endal aga õnnis nägu ees.
Ise elasin suurema osa oma 16 Ameerika-aastast New Yorgis. Vahel pühadeks
oli kohalik Eesti Maja tellinud Torontost eesti leiba ja siis võis
sealt ostma minna, kuni eesti leibur müüs firma maha hiinlasele.
Too tõotas küll rukki- ja peenleiba sama retsepti järgi
edasi küpsetada, kuid ei saanud sellega kuidagi hakkama. Nii ma pidin,
nagu mu saatusekaaslasedki, pugima valget vatisaia. Aga inimene ei ela üksipäinis
leivast, ütleb pühakiri, tean küll...
Siis sai Eesti vabaks! Hakkasin Eestis käima, küll ametireisidel,
küll suvepuhkusel. Iga kord viisin Tallinnast musta haput rukkileiba
jänkide maale kaasa. Rekord oli kaheksa pätsi korraga, need olin
ostnud soojalt Mustamäe taga asuvast leivatehasest, neli eri sorti
rukkileiba, igast kaks. Tolliseadusega on nii, et Ameerikasse ei tohi taimetoitu
sisse viia, ei õunu, mis on jäänud lennukis söömata,
ega kase või tikri seemneid, et kasvatada kodumaa puid-põõsaid
uues maailmas.
Leib on ahjus küpsetatud ja seega surnud ega suuda mingeid baktereid
kanda, nii võiks vähemalt arvata. Ega ameerika tolliametnik
tea, et meie eesti rukkileib on elusolend. Et ühest pätsist saab
hakatust järgmise haputaigna tarvis ja nii edasi ja edasi kuni viimsepäevani.
Seda ei olekski hakanud ametnikule seletama, kui oleksin kontrollis vahele
jäänud. Muidu oleks mind peetud mitte salakaubavedajaks, vaid
pigem juba hulluks ja pandud pokri. Leiva ja vee peale, kuid millise leiva?
Juba mitu head aastat olen tagasi Eestis, päriseks. Naudin oma eesti
leiba, mida saab igast poest üle kogu maa. Mis mul viga! Kuid vahepeal
on moodsad ajad ka siia jõudnud, näiteks plastikultuur. Kõik
asjad pistetakse vägisi kilesse. Leivatehases saavad pätsid vaevalt
ahjust välja, kui neil juba tõmmatakse pingul kile üle
kõrvade. Krõbeda koorikuga leib hakkab kohe higistama ja läheb
nätskeks. Ega ta enam õige asi ole...
Tallinnas saan Jaama turult veel mõnest putkast kilevaba leiba, kui
mu tööpäeva lõpul peaks mõni olema järele
jäänud. Olen aga mures oma igapäevase leiva tuleviku pärast.
Hakkan juba mõtlema, mis saab siis, kui ei leia enam kusagilt krõbeda
koorikuga ehtsat (nisu- ja muude jahudega segamata) maitsvat rukkileiba.
Siis panen vist kuulutuse ajalehte: kas leidub Kalamaja kandis keegi memm,
kes müüks mulle koduküpsetatud leiba kaks pätsi nädalas?
Olen nõus maksma mitmekordset hinda, sest seda on õige asi
väärt!
AARAND ROOS