Eduard Vääri arvab:
Arvan, et on viimane aeg kõnelda eesti keelest ja meelest.
On viimane aeg kõnelda seepärast, et väikerahvaste ja nende
keelte kokkusulatamise brenevlik poliitika on euroideoloogia näol
alles nüüd teostumas. Mitmed doktorikraadiga lingvistid on esitanud
oma arvamuse eesti keele sulatamisest europajas. Martin Ehala ennustab eesti-inglise
segakõnekeele tekkimist, Mati Hint viitab soome-eesti ühise
keele kujunemise võimalusele, Ago Künnap aga kui suurrahvaste
ideoloog on märganud, et väikerahvaste psüühikas on
tekkimas uue trendina oma keelest vabatahtlik ning valutu loobumine. Meie
ajalehe lugejad võivad tõsimeeli mõtiskleda, missuguseid
hähmusi eesti keele tuleviku kohta ülikoolides noortele õpetatakse.
Eelesitatud visioonidesse ei mahu siinse kirjutise pealkiri eesti keelest
ja meelest.
Õnneks on suur osa eestlasi hoopis seisukohal, et eesti keelt ja
meelt tuleb kaitsta ning hoida. 21. jaanuaril esitles Tartus Postimehe toimetuses
oma väikest õpi- ja lustiraamatut Pipart keele peale
eluaegne eesti keele ja meele eest võitleja Helju Vals. Tema 226-leheküljeline
teos sisaldab keelekriitilisi kirjutisi, mis praeguse keelelise lodevuse
ajal on päevakajalisemad kui varem. H. Valsi raamat peaks hoiatavana
olema kõikides toimetustes, reklaamibüroodes, ametiasutustes,
koolides, kõrgkoolides, teadusasutustes, valitsuses ja Riigikogus.
Kui H. Valsi teosega oleksid saanud õpetust Eesti keele sõnaraamatu
koostajad, poleks nad esitanud rahvale naermiseks selliseid vormivärdjaid
nagu pensjon ja muusjum. Eesti keele ja meele kaitsmist ning oma rahvuse
ja selle kultuuri alalhoidmist innustab nüüd ja edaspidi Eesti
Keele Kaitse Ühing. Emakeelepäeva ürituste raames korraldavad
Vanemuise Selts ja Eesti Keele Kaitse Ühing eesti keele ja kultuuri
päeva TÜ Raamatukogu konverentsisaalis 11. märtsil kell
11.
Pole saladus, et eesti keelt, meelt ja kultuuri on minetamas ühiskonna
kõrgem ning rikkam kiht, eeskätt aga noored. Rahavõimu
huvides tegutsevad eratelekanalid ja -raadiojaamad (osaliselt ka riiklikud),
võõrastes kätes olev ajakirjandus viljelevad inglise
keeles või inglise keelest tõlgitud vägivalda, narkomaaniat,
kõlblusetust ning sisutut ajaviidet. Nimetatu töötabki
pidevalt eesti keele ja meele hävitamiseks.
Eesti meele lahjenemise kõrval on muidki hoiatavaid märke noorsoo
hulgas. Hiljuti said Eesti Päevalehe (22. jaan.) vahendusel teatavaks
uurimistulemused Põhjamaade ja Baltikumi noorte meeste suguvõimest.
Kui 90 % eesti meeste sperma oli viljakam kui taanlastel ja norralastel,
siis iga kümnes eesti mees oli väheviljakas, põdes mingit
haigust või oli sugulise puudega. Igast riigist valiti katseteks
kolmsada 1820-aastast noormeest. Et aga Eestis on suhteliselt palju
sõjaväest kõrvalehoidvaid või väljaostetavaid
poolmehi ja muidu kehaliselt ning vaimselt heidikuid, siis on väheviljakate
osakaal tublisti suurem. Kui meil kirjutatakse ja räägitakse abielulahutustest,
heit- ja juhuperedest, siis välditakse enamasti tegelike põhjuste
nimetamist. Kui oleksid olemas andmed ka viljatute naiste kohta, saaksid
selgeks vähene sündimus ja abielude lühisus. Normaalseks
ei saa ju pidada lastetut abielu, seda võiks nimetada lihtsalt kaksikkoosluseks
nagu juhu- v. heitkooselu. On tähelepanuväärne, et riigi-
ja ühiskonnaelu tegelased varjavad meeleheitlikult oma varasemat kuuluvust
kommunistlikku parteisse ja lastetust või ühelapselisust. Iseloomulikumad
näited on rahvastiku uurija ning kaugeleulatuvate prognooside tegija
Kalev Katus ja eurofänn Tunne Kelam.
Eesti keel ja meel ning sündimata lapsed on seega eeskätt noorte
probleem, nagu ta oli enne okupatsioone. 1930. aastatel hoidsid rahva säilimisega
seotud teemasid üleval haritlased: kirjanikud, teadlased, üliõpilased,
õpetajad, kes olid võimuga opositsioonis. Eriti tuntuks sai
üliõpilasselts Veljesto, mis kandis nii rahvuslikke kui ka tervislikke
ideid. Miks pole tänapäeva Veljestost ega teistest seltsidest
midagi kuulda? Või on nad erakonnastunud ja muutunud poliitikute
mängukannideks? Rahvuslikku meelsust kandsid ka H. Treffneri, Gustav
Adolfi jt. tugevate traditsioonidega gümnaasiumide õpilased.
Teema juurde tagasi tulles jääb üle loota tõeliselt
demokraatlikule ja iseseisvalt mõtlevale haritlaskonnale, keda peaksid
vormima koolid ja kõrgkoolid. Kriitikata riigitruudus ja palukeste
ootamine võimult ei saa olla mõtleva indiviidi ülim eesmärk.
Eesti keelt ja meelt tuleb kaitsta ka ebapopulaarses euroudus, kui tahame
eestlasteks jääda.
Arvan, et välismaise humanitaarabi aeg on möödas. On aeg
selg sirgeks ajada nii kodus, koolis kui ka tööl, täita oma
kohustusi, kuid nõuda õigusi oma maal, mida küll haige
võim püüab maha sahkerdada.
Eesti keel ja meel on meid ennegi aidanud.