Kunagine kuulus Kentuki Lõvi tuleb nüüd hallipäisena
Draamateatri trepist üles, näpus kilekott, kust saunaviht paistmas.
Saunapäev. Ja tee mis tahad, aga vägisi tuleb meelde Tootsi-Kiire
kuulus leiliviskamine ja lõdisemine. Tuleb meelde muudki, mis seotud
kunagise ülipopulaarse paariga. Jaanus Orgulas ja Ervin Abel. Kõik
need kivirüntapuntaäntad, Krisostomused, saapanööbid,
tamasseri rauad... Ühe põlvkonna noorusaastate esimesed teatrielamused
on nende kahe mehega seotud. Üht neist, Ervin Abelit, kes end peaaegu
et eluaegseks Kiireks mängis, ei ole enam meie hulgas. Juba kaheksateist
aastat. Oh aeg! ohkab Jaanus Orgulas, kui mööda Draamateatri
kitsukest koridori tema garderoobi poole astume. 8. novembril oleks Ervin
Abel saanud 70. Jaanus Orgulasel endal saab neis kodustes koridorides kõndimist
sel sügisel 55 aastat.
Jaanus Orgulase ja Ervin Abeli teed ristusid Moskvas, GITIS-e kuulsal kursusel,
kus 26 noort Eestist viie aasta jooksul kõrghariduse poole pürgis.
Ühtäkki tekkis vajadus veel paari-kolme poisi järele ja nii
kursusevanem Jaanus Orgulas uute nägude otsimiseks Eestisse
saadetigi. Teada oli, et Rakveres on üks noor mees, kes isetegevuses
operetirollidega silma paistnud. Nii nad kokku said. Kui kursus 1953. aastal
lõpetas, taheti neist luua Pärnu oblasti teater. Ei saanud asja
ja nii suunati kõik Tallinna, Draamateatrisse. Määravaks
sai Kulno Süvalepa 1954. aasta kevadel lavastatud Kevade.
Seal sündis Ervin Abeli Jorh Adniel Kiir, mis tahtmatult kõigis
tema hilisemates rollides ja osatäitmistes rohkem või vähem
välja lõi. Kevade oli populaarne. Dekoratsioonid
ja kostüümid kulusid, tehti uued. Kokku mängiti täissaalidele
286 etendust.
Hakkas idanema mõte viia Toots ja Kiir estraadilavale. Romulus Tiitus
oli see mees, kes esimese estraadikava Terekest kah! paberile
pani. Filharmoonia sildi all anti tihtipeale kaks etendust päevas.
Kokku kogunes neid 450. Oli siis aasta kuuskümmend viis... Romulus
Tiituse sulest tuli teinegi estraadikava Oh sa issand!. Kahe
kavaga kokku naerutati ja hullutati rahvast ligi tuhat korda. Igal kolhoosiesimehel
oli auasjaks Tootsile-Kiirele laud katta või saun kütta. Rahva
lemmikutel pidi tugev tervis olema, et sellele valule vastu panna. Neli
aastat elu ratastel ja ööd hotellides-võõrastemajades.
Eks ta tüütas muidugi ära, aga raha tuli ka. Kui teatris
oli näitleja palk 100 rubla, siis meie saime 750 kulli kuus,
meenutab Jaanus Orgulas. Ervin rahalugeja mees ei olnud. Lahtise käega.
Kui lõunasöögi arve oli 4 rubla, läks kümnekas
laks lauale ja tagasi polnud vaja. Kalamehena teati teda ka, aga kala ta
ise ei söönud. Tomatit ei võtnud ka suu sisse. Kuid konservi
Räim tomatis pani kahe suupoolega. Selline mees oli.
Tootsi-Kiire teemadel kirjutasid uusi lavastusi teisedki mehed, näiteks
Priit Aimla Kasutage Karu teenet ja Uno Laht Maailm vestitaskus
ehk räim tomatis, kuid kahe esimese tüki tormilise eduni
need ei jõudnud.
8. novembriks on Jaanus Orgulas palutud Sakala Keskusesse, kus estraadietendusega
Elu nagu Tootsi tasku tähistatakse Ervin Abeli 70. sünniaastapäeva.
Selle etenduse on kokku seadnud ja kirjutanud Ervin Abeli kunagiste menutekstide
põhjal tema poeg Margus Abel, kes isa mälestusõhtul on
ise Kiire rollis. Eks publikul on võimalus kontrollida rahvalikku
ütlemist käbide ja kändude kohta. Jaanus Orgulasel aga nii
mõnegi teksti juures nostalgiliselt meenutada... eh, olime Paunvere
poisid. Ja ümiseda laulu Mu piip kui pigipirakas, tal puudub
ainult tubakas....
LEMBIT SIBUL