Eestis kehtib 1994. aastast üksikisikutele proportsionaalne tulumaks, s.o. nii suure sissetulekuga, keskmise sissetulekuga kui ka väikese sissetulekuga inimestele kehtib reeglina protsentuaalselt ühesugune tulumaks. Kaasaegses tsiviliseeritud maailmas on see harvaesinev nähtus. Üksikisiku proportsionaalset tulumaksu esineb vaid vähestes riikides (tavaliselt nn. banaanivabariikides), kus võimul on oligarhia. Proportsionaalne tulumaks on kõige kasulikum miljardäridele, miljonäridele ja teistele rikastele.
Keskkihtidele, eriti aga madalama sissetulekuga inimestele on proportsionaalne
tulumaks äärmiselt kahjulik. Ka riigile tervikuna on proportsionaalne
tulumaks Eesti Pensionäride Liidu arvates kahjulik, sest see soodustab
ühiskonna ülikiiret kihistumist ja sotsiaalselt plahvatusohtliku
olukorra süvenemist.
Eestis on praegu üksikisiku proportsionaalne tulumaks 26 protsenti
palgast (sissetulekust). On ilmne, et inimesele, kelle aastane sissetulek
on näiteks kümme miljonit krooni, on 26 %-line tulumaks suhteliselt
väike, sest Eesti oludes elab lausa suurepäraselt ära ka
7,4 miljoni kroonise sissetulekuga aastas. Ka inimesele, kelle aastasissetulek
on üks miljon krooni, on 26 %-line tulumaks võrdlemisi väike,
sest ka 740 tuhande krooniga elab meie oludes aasta aega rikkalikult ära.
Aga ka inimesele, kelle aastane sissetulek on 100 tuhat krooni, on meie
praegustes oludes 26 %-line tulumaks enam-vähem normaalne (või
vähemalt talutav), sest 74 tuhande kroonise aastasissetulekuga (ehk
kuus veidi üle kuue tuhande krooni) elab suhteliselt normaalselt ära.
Arvestagem seejuures võrdluseks, et käesoleval ajal on keskmine
palk Eestis mõnevõrra rohkem kui 4000 krooni ja keskmine pension
isegi 42-aastase pensioniõigusliku staazhi korral vaid 1512 krooni
kuus.
Aga inimesele, kelle aastane sissetulek on näiteks 50 tuhat krooni
või vähem, on 26 %-line tulumaks ilmselt sotsiaalses mõttes
juba ebaõiglaselt suur, sest 37 tuhande krooniga aastas ehk umbes
3000 krooniga kuus ei saa Eesti oludes praegu normaalselt ära elada.
Eriti veel siis, kui peres on ülalpeetavaid.
Niisiis on meil tungiv vajadus taas üle minna progresseeruvale (progressiivsele,
astmelisele) tulumaksule, s.o. tulumaksule, kus suurema sissetulekuga isikute
tulumaksu protsent on suhteliselt suurem ja väiksema sissetulekuga
inimestel väiksem.
Eriti vajalik on võimalikult kiiresti üle minna progresseeruvale
tulumaksule seetõttu, et EV valitsus on likvideerimas ettevõtte
tulumaksu.
Seepärast on Eesti Pensionäride Liidu arvates vaja taas üle
minna progresseeruvale tulumaksule, mis domineerib kogu maailmas ja mis
oli kehtinud aastakümneid ka Eestis.
Juba mõni kuu pärast sõda ja Tartu rahu sõlmimist
võttis Eesti Vabariigi valitsus 12. aprillil 1920 ajutise valitsemiskorraseaduse
§ 12a alusel vastu tulumaksuseaduse, mis nägi ette vägagi
diferentseeritud tulumaksumäärad (Riigi Teataja, 1920, nr. 63/64,
art. nr. 184), kusjuures madalaim määr oli 2 % tuludest ja kõrgeim
66 % tuludest (§ 21). Seega erinevus 33-kordne. Kui võrrelda
EV 1920. aasta tulumaksuseadust ja hilisemaid tulumaksuseadusi, sh. ka 1990.
aasta tulumaksuseadust ühelt poolt ja Eesti praegust üksikisiku
tulumaksu seadust teiselt poolt, paistavad silma põhimõttelised
erinevused.
Üksnes praegune üksikisiku tulumaksu seadus on üles ehitatud
proportsionaalsuse põhimõttel (kõigil tulumaksukohuslastel
26 % sõltumata sissetuleku suurusest). Kõik Eesti varasemad
üksikisiku tulumaksu seadused olid üles ehitatud astmelisuse põhimõttel
(suurema sissetulekuga inimestel suurem, väiksema sissetulekuga inimestel
väiksem maksuprotsent).
Nii oli Eestis 1920. aastal vastu võetud tulumaksuseaduse järgi
suhteliselt vaesematel (väiksema sissetulekuga) inimestel tulumaks
vaid 27 %, keskkihtidel 8 20 %, jõukamatel 2030
%, rikastel 3040 %, väga rikastel 4064 % ja kõige
rikkamatel 66 %.
Enam-vähem selletaoline diferentseeritud üksikisiku tulumaks on
iseloomulik enamikule demokraatlikele ja demokraatiale pürgivatele
riikidele. Eriti turumajandusele tuginevates riikides püütakse
sellisel viisil tagada ostujõuline siseturg, elanike ostuvõime
ja enesega toimetulek, vähendada sotsiaalset ebavõrdsust, leevendada
sotsiaalseid pingeid ja säilitada kodurahu.
Neist põhimõtteist lähtus ka EV valitsus eesotsas peaminister
Jaan Tõnissoniga 1920. aasta tulumaksuseaduse vastuvõtmisel
ja ellurakendamisel. See tugevalt diferentseeritud tulumaksuseadus ja selle
järjekindel ellurakendamine etendas EV majanduslikus, sotsiaalses,
eetilises, õiguslikus ja ka poliitilises arengus väga olulist
osa. Nii aitas see ära hoida plahvatusohtlikke sotsiaalseid pingeid
ja vähendada kuritegevust (eriti majandusalast kuritegevust ja sellega
seonduvat vägivalda). Hiljem, seoses majanduse stabiliseerumisega tulumaksu
diferentseeritust järk-järgult vähendati.
Nüüd, mil Eesti on langenud kahetsusväärselt vägagi
sügavasse sotsiaalsesse kriisi, on otstarbekas uue üksikisiku
tulumaksu seaduse väljatöötamisel pöörata tähelepanu
ka sellele, kuidas need probleemid olid lahendatud Eestis praeguse ajaga
võrreldava aja, 1920. aasta tulumaksuseadusega ja selle rakendamisel.
EPL on seisukohal, et üleminekuga proportsionaalselt tulumaksult progresseeruvale
(progressiivsele, astmelisele) tulumaksule on reaalselt võimalik
mõnevõrragi vähendada nüüdis-Eestis ühiskonna
ülikiiret kihistumist, tööpuudust, sotsiaalseid pingeid,
kuritegevust ja korruptsiooni ning tõsta väikese sissetulekuga
inimeste, sealhulgas pensionäride elatustaset.
Et see nii on, on ilmselt selge ka enamikule Riigikogu liikmetest, kellest
eelkõige sõltub see, kas võetakse vastu uus, progresseeruva
(astmelise) tulumaksu seadus või mitte. Kuid seejuures tuleb arvestada
ka seda tsiteerin siinkohal ülemaailmselt tuntud suurärimehe
G. Sorose sõnu , et pingelise konkurentsi puhul läheb
inimestel, keda rõhub mure teiste pärast, tõenäoliselt
kehvemini kui neil, keda ei vaeva mingid kõlbelised kõhklused.
Seega teevad sotsiaalsed väärtused läbi omamoodi pahupidi
loodusliku valiku protsessi. Jõhkralt hoolimatud jäävad
peale. See on globaalse kapitalistliku süsteemi üks kõige
häirivamaid külgi.
HARRI KÄRTNER,
Eesti Pensionäride Liidu esimees